EgitimHaane Forumları
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
testonline blog eğitimhaane e-mail eğitimhaane facebook
Giriş yap
sponsorlu bağlantılar
Arama
Sonuç :
çıkıntı araştırma
En iyi yollayıcılar
182 Mesajlar - 98%
2 Mesajlar - 1%
1 Mesaj - 1%
1 Mesaj - 1%
Kimler hatta?
Toplam 2 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 2 Misafir

Yok

Bütün listeye bak

Nisan 2024
PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Takvim

RSS akısı

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 
Istatistikler
Toplam 707 kayıtlı kullanıcımız varSon kaydolan kullanıcımız: ozlemyamakKullanıcılarımız toplam 186 mesaj attılarbunda 180 konu
reklamlar
online elemanlar
Ads

    No ads available.

    sponsorlu bağlantılar

    Aşağa gitmek
    avatar
    Admin
    Admin
    Mesaj Sayısı : 182
    Kayıt tarihi : 29/07/10
    https://egitimhaane.yetkin-forum.com

    5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları SDR DİKEY YAYINCILIK Empty 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları SDR DİKEY YAYINCILIK

    Paz Şub. 06, 2022 1:51 pm



    Bina inşaatı esnasında duvarlar gaz beton ya da tuğla ile örüldükten sonra duvar, demir ızgaralarla kaplanmalıdır.

    Demir ızgaralar, bina kolonlarına ve duvardaki tuğla ya da gaz betonlara tutturulmalıdır.

    Tuğlalar, ızgara demirine tutunacak şekilde üretilmelidir.



    Projenin Malzeme, Maliyet ve Zaman Açısından Değerlendirilmesi

    Projenin gerçekleşebilmesi için gerekli malzemeler; yeni bir teknoloji ile üretilen çok pahalı, zor bulunan malzemeler değildir. Günümüzde inşaatlarda kullandığımız malzeme- lerden oluşmaktadır.




    6.

    Ünite

    İnsan ve Çevre

    Projenin gerçekleşebilmesi için inşaatta demir sarfiyatı artmaktadır. Bununla birlikte ko- lonlara ve tuğlalara tutturulması da ekstra bir maliyet oluşturacaktır. Ancak unutulmamalı ki hiçbir şey insan hayatından daha değerli değildir.

    Projenin gerçekleşebilmesi, binaların inşaat süresini uzatacaktır.



    Projede Karşılaşılan Sorunlara Karşı Çözümler Üretelim

    1. Projede karşılaşılan en önemli sorun maliyetin ve inşaat süresinin artması sorunudur. Bunları en aza indirgemek için neler yapılabilir?



    Proje Maketi Aşamasında Gerekli Malzemeler

    Yaklaşık 20*20*20 cm boyutlarında koli, tel parçaları (1 m), pense, makas



    Tasarla ve Sun

    Yaklaşık beşer adet kibrit kutusunun ortasından çift sıra tel geçirelim. Bu şekilde kibrit kutularından bir duvar maketi yaparak bunu, mukavva üzerine yapıştıralım.

    Elimizde yeterince kutu varsa bu işlemi dört tarafı çevrili bir ev maketi yapana kadar sürdürelim.

    Aynı ev maketini tel kullanmadan yapalım.

    Yaptığımız ev maketlerinin sağlamlığını kontrol ederek hangisinin daha dayanıklı oldu- ğunu tespit edelim.



    Projenin Değerlendirilmesi: Yapılan çalışmalar öğretmenin vereceği ya da kitap sonunda yer alan proje değerlendirme ölçeği ile değerlendirilir.



    Siz de Yapın: Sizler de benzer basamakları takip ederek aşağıdaki konularla ya da sizin seçtiğiniz başka bir konu ile ilgili projeler geliştirebilirsiniz. Projelerinizi yıl sonunda düzenle- yeceğiniz Bilim Şenliği’nde sergileyiniz.

    Bir yanardağ modeli yaparak yanardağların zararlarından nasıl korunabileceğimizle ilgili bir proje geliştirebilirsiniz.

    Şehirlerimizde ya da köylerimizde sel baskınlarını önlemeye yönelik bir proje geliştire- bilirsiniz.

    Heyelan riski olan yerlerde heyelan oluşumunu önlemeye yönelik ne gibi çalışmalar yapılabileceği ile ilgili bir proje geliştirebilirsiniz.




    6. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI



    İnsan ve Çevre

    6.

    Ünite

    Aşağıdaki cümleleri okuyarak doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.

    (…) Biyoçeşitlilik, doğadaki besin kaynaklarını artırır.

    (…) Bilinçsiz avlanma, biyoçeşitliliği azaltan bir faktördür.

    (…) Zirai ilaç kullanımı biyoçeşitliliği artırır.

    (…) Deprem başladığı anda, koşarak evi terk etmeliyiz.

    (…) Ekonomik nedenlerle bazı bitkilerin toplanması biyoçeşitliliği azaltan bir faktördür.

    (…) Orman yangınları insan faaliyetleri sonucu oluşmaz.

    (…) Bilinçsiz avlanma, çevre sorunu değildir.

    (…) Eğimli arazide belirli bir kütledeki toprak tabakasının, aşırı yağışlar nedeniyle ze- mininin kayması ile birlikte yer değiştirmesine heyelan denir.

    (…) Geri dönüşüm, çevre kirliliğini azaltır.

    (…) İnsanlar çevreye verdikleri zararın bedelini kendileri ödemektedir.



    Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, kutucuklarda verilen sözcüklerden uy- gun olanı yazınız.



    duyarsız



    duyarlı



    bilinçsiz avlanma



    deprem















    artıran



    azaltan



    volkan



    yasalarla















    panda



    mamut



    sel



    sağlık

    Şehirleşme, biyoçeşitliliği bir faktördür.

    Yer kabuğunun yapısında oluşan sarsıntılara denir.

    Nesli tükenme tehlikesiyle karşı karşıya olan canlılara örnek olarak

    verilebilir.

    Nesli tükenen canlılara örnek olarak verilebilir.

    Çevre kirliliğinin oluşmasındaki genel sebep, insanların olmasıdır.

    Ekonomik değeri için balıkların yumurtlama döneminde avlanmasına ........................

    denir.

    Yer kabuğunun altında yer alan lavların yeryüzüne çıktığı yere denir.

    Toprağı belirli bir süre için tamamen veya kısmen su altında bırakan ani, büyük ve düzensiz su akıntılarına denir.

    Hava kirliliği insanlarda sorunlarına yol açmaktadır.

    Çevre kirliliğinin azaltılmasında devlet önlem alabilir.







    6.

    Ünite

    İnsan ve Çevre

    Aşağıda verilen çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.

    Bazı canlı türlerinin isimleri aşağıdaki gibi verilmiştir.

    Mamut

    Panda

    Moa kuşu

    Çita

    Bu canlılardan hangisinin ya da hangilerinin nesli tükenmiştir?

    A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve III D) I, II, III ve IV

    BİYOÇEŞİTLİLİĞİN FAYDALARI

    Ekosistemlerin ve biyolojik çeşitliliğin sağladığı imkânlar, insan yaşamı için son derece önemlidir. Biyoçeşit- liliği oluşturan hayvan ve bitki türleri; tarım, hayvancılık, ba- lıkçılık, eczacılık, ormancılık, tıp ve sanayi alanlarında temiz hava ve su sağlanması için kullanılmaktadır. Biyoçeşitliliği sağlayan hayvan ve bitki türlerine ait çeşitliliğin fazla olduğu

    bir ülkede, biyoçeşitlilik ülke için ekonomik kazanç sağlamaktadır. Biyoçeşitlilik, ekosistemi

    dengede tutarak dünyamızı yaşanabilir bir hâle getirmektedir. İnsanların sağlığını ve çevreyi ekosistemler desteklemektedir.

    Yukarıda verilen metni okuyan öğrencilerden hangisinin yorumu yanlıştır?

    Süleyman: Çevre kirliliği, biyoçeşitliliği olumsuz yönde etkiler.

    Zehra: İhtiyacımız olan temiz havayı ve suyu biyoçeşitlilik sayesinde karşılayabiliriz.

    Mustafa: Biyoçeşitlilik, ekosistemi dengede tutar.

    Meryem: Hayvan ve bitki türlerinin fazla olması biyoçeşitliliğin zenginliğini gösterir.

    Biyoçeşitliliği azaltan faktörlere örnek olarak aşağıdaki durumlar verilmiştir.

    Bilinçsiz avlanma

    Makineli tarım yapma

    Depremler

    Baraj kurma

    Bu faktörlerden hangisi ya da hangileri insan kaynaklı bir olumsuzluk değildir?

    A) Yalnız I B) Yalnız III C) II ve III D) I ve IV

    Aşağıdaki canlıların hangisinin nesli, tükenme tehlikesi ile karşı karşıyadır?

    A) Koyun B) Serçe C) İnek D) Kelaynak







    İnsan ve Çevre 6.

    Ünite

    Aşağıdakilerden hangisi çevre sorunlarının çözümü için yapılması gereken faaliyetler arasında yer almaz?

    A) Ağaç dikmeye önem vermek B) Orman içine yerleşim yeri kurmak

    C) Plastik atıkları ayrı toplamak D) Bitmiş pilleri toplamak

    Bir ekosistemdeki biyoçeşitliliğin yıllara göre değişimi yanda- ki gibi verilmiştir.

    Bu ekosistemle ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?

    I aralığında, ekosistemde daha çok yağış görülmüş olabilir.

    II aralığında, ekosistemdeki bitki örtüsü azalmış olabilir.

    I aralığında, ekosistemde doğal afetler çok etkili olabilir.

    II aralığındaki değişim, sanayi atıklarının artması sonucu oluşmuş olabilir.

    Aşağıdaki bilgilerden hangisi nesli tükenme tehlikesi ile karşı karşıya olan bir canlı için yapılacaklar arasında yer almaz?

    O canlının avlanmasının yasaklanması

    Türü tehdit eden canlıların avlanması

    Yavrularının koruma altına alınması

    Yaşam alanlarının koruma altına alınması

    Aşağıdakilerden hangisi orman yangını oluşturabilecek bir sebep değildir?

    Cam kırıklarının ormanlık alanda bırakılması

    Sigara izmaritlerinin ormanlık alana atılması

    Piknik ateşinin tam söndürülmemesi

    Kemirgen hayvanların ağaçları kemirmesi

    Aşağıdakilerden hangisi ormanlara zarar veren insan faaliyetlerinden biri değildir?

    Yerleşim yeri açmak için ağaçların kesilmesi

    Arı kovanlarının ormanlık alanlara yerleştirilmesi

    Keçi gibi hayvanların ormanlık alanda otlatılması

    Piknik ateşinin söndürülmesinin unutulması

    Aşağıda yer alan çevre felaketlerinden hangisinin nedeni insan faktörü değildir?

    Bilinçsiz ağaç kesimi nedeniyle orman alanlarının azalması

    Bilinçsiz avlanma sonucu balık türlerinin azalması

    Dolu yağışı sonucu bitkilerin zarar görmesi

    Plansız kentleşme sonucu şehir içinde oluşan seller



    Biyoçeşitlilik

    I II

    1800 1900 2000

    Yıl




    6.

    Ünite

    İnsan ve Çevre

    Aşağıdaki önlemlerden hangisi deprem olmadan önce yapılması gerekenler arasında yer almaz?

    Deprem sigortası yaptırmak

    Devrilme riski olan eşyaları sabitlemek

    Deprem çantası hazırlamak

    Evin içinde güvenli bir noktada beklemek



    Aşağıda, deprem oluşumu ile ilgili bir görsel verilmiştir.



    Görselde verilen numaralı yerlere yazılması gereken kavramlar, hangi seçenekte doğru bir şekilde verilmiştir?

    1

    2

    3

    A) Fay

    Deprem bölgesi

    Fay hattı

    B) Fay hattı

    Deprem bölgesi

    Fay

    C) Fay

    Fay hattı

    Deprem bölgesi

    D) Fay hattı

    Fay

    Deprem bölgesi



    Aşağıdakilerden hangisi sel felaketine karşı alınacak bir önlem olamaz?

    Ağaçlandırma yapılması

    Dere yataklarının değiştirilmemesi

    Nehir yataklarına yakın yerlere yerleşim yeri kurulmaması

    Evlerin sağlam zeminlere inşa edilmesi



    Aşağıdakilerden hangisi doğal afetlere örnek olarak verilemez?

    A)Volkan patlamaları B)Kasırgalar C)Trafik kazaları D)Heyelanlar


    2

    3

    1




    İnsan ve Çevre 6.

    Ünite

    EĞLENEREK ÖĞRENELİM

    Aşağıdaki kavramları bulmaca kutusunda bularak bu kavramların üzerini çiziniz. Kalan harfleri soldan sağa birleştirerek aşağıdaki şifreyi bulunuz.

    BİYOÇEŞİTLİLİK, DİNOZOR, İNCİR, PANDA, AYÇİÇEĞİ, HAZAR KAPLAN, DOĞA KELAYNAK, KUTUP AYISI, ALA GEYİK, MOA KUŞU, KARDELEN, SEL, SAFRAN, FAY HATTI, GERİ DÖNÜŞÜM, PAMUK, HABİTAT, EROZYON, DEPREM, ATIK, İNSAN, EKOSİSTEM



    B

    S

    A

    M

    O

    A

    K

    U

    Ş

    U

    Ğ

    L

    I

    K

    İ

    N

    C

    İ

    R

    L

    K

    A

    R

    D

    E

    L

    E

    N

    Y

    I

    A

    T

    I

    K

    B

    P

    A

    M

    U

    K

    İ

    R

    O

    Y

    K

    U

    T

    U

    P

    A

    Y

    I

    S

    I

    A

    E

    Ç

    A

    L

    A

    G

    E

    Y

    İ

    K

    Ş

    E

    A

    M

    R

    E

    İ

    H

    A

    Z

    A

    R

    K

    A

    P

    L

    A

    N

    O

    Ş

    H

    Ç

    İ

    S

    A

    F

    R

    A

    N

    N

    D

    O

    Z

    İ

    A

    Ğ

    A

    E

    K

    O

    S

    İ

    S

    T

    E

    M

    Y

    T

    B

    G

    E

    R

    İ

    D

    Ö

    N

    Ü

    Ş

    Ü

    M

    O

    L

    İ

    Y

    P

    I

    K

    D

    İ

    N

    O

    Z

    O

    R

    N

    İ

    T

    O

    A

    D

    O

    Ğ

    A

    D

    E

    P

    R

    E

    M

    L

    A

    R

    N

    U

    F

    A

    Y

    H

    A

    T

    T

    I

    Y

    İ

    T

    A

    D

    L

    A

    Y

    Ç

    İ

    Ç

    E

    Ğ

    İ

    I

    K

    E

    L

    A

    Y

    N

    A

    K

    M

    İ

    N

    S

    A

    N













































































    Ünite

    Elektrik Devre Elemanları

    7. ÜNİTE


    Ünitenin Amacı

    Bu ünitede farklı elektrik devrelerindeki pil ve lamba sayısını değiştirerek bu değişimin devre üzerindeki etkilerini keşfetmeniz, devre elemanlarını sembollerle göstererek devre şe- ması çizmeniz, devre şemalarının ortak bilimsel dil açısından önemini kavramanız, çizdiğiniz devreleri kurmanız ve çalıştırmanız amaçlanmaktadır.




    DEVRE ELEMANLARININ SEMBOLLERLE GÖSTERİMİ VE DEVRE ŞEMALARI

    BASİT BİR ELEKTRİK DEVRESİNDE LAMBA PARLAKLIĞINI ETKİLEYEN DEĞİŞ- KENLER




    PİL


    ELEKTRİK DEVRE ELEMANLARI













    Elektrik Devre Elemanları 7.

    Ünite


    Öğrendiklerimiz

    Elektrikli araç gereçleri, kullanıldığı elektrik kaynaklarına göre sınıflandırmayı,

    Elektriğin güvenli kullanılması için dikkatli olunması gerektiğini,

    Basit elektrik devresini oluşturan devre elemanlarını ve bunların işlevlerini,

    Evde ve okuldaki elektrik düğmelerinin ve kabloların birer devre elemanı olduğunu öğ- rendik.


    Öğreneceklerimiz

    Devre elemanlarını sembollerle göstererek devre şeması çizimini ve çizilen devrelerin kurularak çalıştırılmasını,

    Farklı elektrik devrelerindeki pil ve lamba sayısını değiştirerek bu değişimin devre üze-

    rindeki etkilerini öğreneceğiz.






    7.

    Ünite

    Elektrik Devre Elemanları

    DEVRE ELEMANLARININ SEMBOLLERLE GÖSTERİMİ VE DEVRE ŞEMALARI



    Konu/Kavramlar: Devre elemanlarının sembolleri, devre şemaları








    Anahtar


    Ampul


    Pil


    İletken tel

    Görselleri verilen devre elemanlarını kullanarak elektrik devresi kurabilirsiniz. Kurduğunuz bu devreyi kâğıt üzerinde göstermeniz istenirse bu durum devreyi kurmaktan daha çok zama- nınızı alacaktır. Devre elemanlarını çizerken hem zorlanırız hem de çok doğru bir çizim ortaya koyamazsak devreyi yanlış gösteririz. Bilim insanları elektrik devrelerinin gösteriminde karşı- laşılan bu zorluğu aşmak için bütün ulusların kabul ettiği ortak bilimsel bir dil geliştirmişlerdir. Buna göre, her bir devre elemanı, kolay şekilde çizilebilen bir sembolle gösterilmiştir. Aşağıda- ki tablo, devre elemanlarını ve bunların sembollerini göstermektedir.


    Tablo: Elektrik devre elemanlarının adı, resmi ve sembolü

    Devre elemanları

    Resmi

    Sembolü



    Pil












    Ampul









    Anahtar







    Açık Kapalı



    İletken tel










    Elektrik Devre Elemanları 7.

    Ünite


    1

    Şimdi, bu devre sembollerini kullanarak ve devre şemalarına bakarak basit elektrik devre- leri oluşturalım.



    Etkinlik



    DEVRE ŞEMASINA BAKARAK ELEKTRİK DEVRESİ OLUŞTURUYORUM



    Hangi Malzemeler Gerekli?

    1,5 V’luk pil (3 adet)

    Pil yatağı

    Duy ve ampul (4 adet)

    Anahtar

    İletken tel

    Etkinlik Nasıl Yapılacak?

    Sınıf mevcuduna ve malzeme durumuna göre gruplar oluşturalım.

    Verilen devre şemasına bakarak elektrik devresini oluşturalım.

    Kurduğumuz devreyi çalıştıralım.

    Farklı sayıda pil ve ampul kullanarak farklı devre şemaları çizelim.

    Çizdiğimiz bu devre şemalarına bakarak elektrik devrelerini kuralım.

    Kurduğumuz devreyi çalıştıralım.

    Oluşturduğumuz devre şemasındaki ampul, pil ve anahtar sayısını değiştirmeden sıra- lamasını değiştirerek aynı devreyi yeniden çizelim ve kuralım.

    Kurduğumuz devreyi çalıştıralım.

    Sonuçları Değerlendirelim




    Aşağıda verilen Genel Ağ adresinden, elektrik devre elemanları ve devre şemalarını gös- teren animasyonları inceleyelim.

    Adres: https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.796/index.html#/main/curriculumResour

    ce?resourceID=c0c82de8a2f9e014bc5012ecd35082c3&resourceTypeID=3&loc=10&showCurriculumPat

    h=false (Genel ağ tarayıcısından www.eba.gov.tr adresi üzerinden giriş yapınız.)

    İzleyelim-Öğrenelim

    Çizdiğiniz devre şemalarında ampul, pil ve anahtarı farklı bir sıralama ile kurduğunuzda oluşan devreyi bir önceki ile karşılaştırınız.








    7.

    Ünite

    Elektrik Devre Elemanları


    +

    – + –


    Elektrik devresi şemasına bakarak elektrik devresini kurabileceğimiz gibi, devreye bakarak şemayı da çizebiliriz.



    Günlük yaşamımızda kullandığımız bazı araç ve gereçler üzerinde basit elektrik devreleri yer almaktadır. Örneğin iki pil ile çalışan bir el fenerinde, devre şemasını ve el fenerinde oluş- turulan devreyi aşağıdaki gibi gösterebiliriz.




    Elektrik devrelerinde anahtar, devreyi açıp kapamaktadır. Günlük yaşamımızda televizyon, bilgisayar, saç kurutma makinesi gibi elektrikle çalışan araçlarda, çok çeşitli yapıda anahtarlar kullanılmaktadır.




    Elektrikli araçlardaki anahtar çeşitleri



    Kendimizi Değerlendirelim 7.1




    Elektrik Devre Elemanları 7.

    Ünite

    Aşağıda şeması verilen elektrik devresini yine aşağıda verilen devre araç gereçlerini kullanarak oluşturunuz. Devre elemanları arasındaki bağlantıları doğru bir şekilde çiziniz.



    +



    +



    +



    İki adet özdeş ampul ve pil içeren bir elektrik devresinin devre şemasını çiziniz. Aynı devre elemanları ile farklı bir devre daha kurabilir misiniz? Devre şemasını çizerek gösteriniz.



    + – + –







    7.

    Ünite

    Elektrik Devre Elemanları

    BASİT BİR ELEKTRİK DEVRESİNDE LAMBA PARLAKLIĞINI ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER



    Konu/Kavramlar: Pil sayısı, lamba sayısı






    Anahtar

    Pil

    Pil yatağı

    İletken kablo

    Ampul

    Duy

    Basit elektrik devresi




    Etkinlik

    PİL SAYISI AMPUL PARLAKLIĞINI DEĞİŞTİRİR Mİ?

    Görsel 1

    2

    Hangi Malzemeler Gerekli?

    1,5 V’luk pil (3 adet)

    Pil yatağı

    Duy ve ampul

    Anahtar

    İletken tel

    Basit bir elektrik devresinin; ampul, pil, iletken tel ve anahtar ile oluşturulduğunu biliyoruz. Bu araçları kullanarak kurduğumuz elektrik devresinde, ampul, pilde bulunan enerjiyle ortamı aydınlatmaktadır. Peki, devredeki pil sayısını artırırsak ampulün parlaklığı nasıl değişir? Ampul parlaklığı ile ilgili tahmininizi birlikte test edelim.






    Elektrik Devre Elemanları 7.

    Ünite

    Görsel 2 Görsel 3



    Etkinlik Nasıl Yapılacak?

    Sınıf mevcuduna ve malzeme durumuna göre gruplar oluşturalım. Aşağıdaki tabloyu defterimize çizelim.

    Bir adet ampul ve iki pilden, Görsel 1’deki gibi basit bir elektrik devresi kurarak ampul parlaklığını gözlemleyelim.

    Basit elektrik devresine, Görsel 2’deki gibi bir pil daha bağladığımızda, ampul parlaklı- ğının nasıl değişeceğini tahmin edelim. Tahminimizi tabloya kaydedelim.

    Görsel 2’deki devreyi kurup çalıştırarak tahminimizi test edelim.

    Benzer şekilde, elektrik devresine Görsel 3’teki gibi bir pil daha ekleyelim. Devre anah- tarını kapattığımızda ampul parlaklığının değişimi ile ilgili tahminimizi tabloya kaydedelim.

    Görsel 3’teki devreyi çalıştırarak tahminimizi test edelim.

    Ampulün yaydığı ışık miktarını örnekteki gibi sembolik olarak çizelim.



    Devreye bağlı pil sayısı

    Tahminim

    Deney sonucu

    Ampullerin yaydığı ışık

    1 pil

    ..............................

    ..............................



    2 pil

    ..............................

    ..............................



    3 pil

    ..............................

    ..............................





    Sonuçları Değerlendirelim

    Bir elektrik devresinde pil sayısı ile ampul parlaklığı arasında nasıl bir ilişki vardır? Açık- layınız.





    7.

    Ünite

    Elektrik Devre Elemanları


    + – + –


    + – + – + –


    + –

    Kurduğumuz elektrik devrelerinde ampullerin ışık vermesini sağlayan enerji, pillerden elde edilmektedir. Aynı ampulü iki pil ile yaktığımızda, bir pilli devreden daha parlak bir ampul ya- karız. Yani pil sayısını artırmak, ampul parlaklığını artıran bir faktördür. Dolayısıyla devredeki pil sayısını görseldeki gibi artırdığımızda, ampul parlaklığı daha da artmaktadır. Ancak her ampulün belirli bir dayanıklılığı vardır. Eğer devreye daha fazla pil bağlanırsa ampul bozularak kullanılmaz hâle gelir. Bu durum, ampul patlaması olarak ifade edilir.






    Etkinlik



    AMPUL SAYISI ARTARSA AMPUL PARLAKLIĞI DEĞİŞİR Mİ?

    Görsel 1



    Etkinlik Nasıl Yapılacak?

    Sınıf mevcuduna ve malzeme durumuna göre gruplar oluşturalım. Tabloyu defterimize çizelim.

    Bir adet ampul ve üç pilden oluşan Görsel 1’deki elektrik devresini kurarak ampul par- laklığını gözlemleyelim.

    3

    Hangi Malzemeler Gerekli?

    1,5 V’luk pil (3 adet)

    Pil yatağı

    Duy ve ampul (3 adet)

    Anahtar

    İletken tel

    Peki, devredeki pil sayısını sabit tutup ampul sayısını artırırsak ampul parlaklığı nasıl deği- şir? Bu konudaki tahmininizi test etmek için bir etkinlik yapalım.










    Elektrik Devre Elemanları 7.

    Ünite

    Görsel 2 Görsel 3



    Elektrik devresine, Görsel 2’deki gibi bir ampul daha bağladığımızda ampul parlaklığı- nın nasıl değişeceğini tahmin edelim. Tahminimizi tabloya kaydedelim.

    Görsel 2’deki devreyi çalıştırarak tahminimizi test edelim.

    Benzer şekilde, elektrik devresine Görsel 3’teki gibi bir ampul daha ekleyelim. Devre anahtarını kapattığımızda ampul parlaklığının değişimi ile ilgili tahminimizi tabloya kaydede- lim.

    Görsel 3’teki devreyi çalıştırarak tahminimizi test edelim.

    Ampulün yaydığı ışık miktarını örnekteki gibi sembolik olarak çizelim.



    Devreye bağlı ampul sayısı

    Tahminim

    Deney sonucu

    Ampullerin yaydığı ışık

    1

    ................

    ................





    2



    ................



    ................





    3



    ................



    ................





    Sonuçları Değerlendirelim

    Bir elektrik devresinde ampul sayısı ile ampul parlaklığı arasında nasıl bir ilişki vardır?

    Açıklayınız.







    7.

    Ünite

    Elektrik Devre Elemanları

    Elektrik devrelerinde ampul, elektrik enerjisinin harcandığı devre elemanıdır. Ampul sayısı arttıkça ampul parlaklığı azalmaktadır. Aynı enerji ile iki ampulü yaktığımızda, bir ampul ya- narkenki parlaklığı elde edemeyiz. Ampul sayısı arttıkça ampul parlaklığı azalır. Bu durumu aşağıdaki gibi gösterebiliriz.





    Bilimsel bir bilgi, bilimsel süreç becerileri kullanılarak doğrulanır. Bilimsel süreç becerileri; gözlemleme, sınıflama, ölçme, önceden kestirme, verileri kaydetme, verileri kullanma ve model oluşturma, verileri yorumlama, sonuç çıkarma, değişkenleri belirleme, değişkenleri değiştirme ve kontrol etme, hipotez kurma ve yoklama, deney yapma becerilerini içerir. Yukarıda elektrik devresinde ampul parlaklığını etkileyen değişkenleri tespit ederken gözlem yaptık, tahminler- de bulunduk ve tahminlerimizi test ettik. Tahminlerimizi test ederken değişkenleri değiştirme becerisini kullandık.

    Bilimsel bir bilgiyi test ederken yapılan değişikliklerden etkilenen değişken bağımlı değiş- kendir. Sayısı ve miktarı isteğimize göre artırılıp azaltılan değişken ise bağımsız değişkendir. Deneyde bağımsız değişken artırılıp azaltılırken diğer değişkenlerin sabit tutulması gerekir. Sabit tutulan değişken ise kontrol edilen değişken olarak adlandırılır. Yaptığımız etkinliğin bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişken tablosu aşağıdaki gibidir.



    Tablo: Bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişken tablosu



    Bağımlı değişken

    Bağımsız değişken

    Kontrol edilen değişken

    1. Etkinlik

    Pil sayısı ampul parlaklığını değiştirir mi?

    Ampul parlaklığı



    Pil sayısı



    Ampul sayısı

    2. Etkinlik

    Ampul sayısı artarsa ampul parlaklığı değişir mi?

    Ampul parlaklığı



    Ampul sayısı



    Pil sayısı



    Yapılan etkinlikler sonucunda görüldüğü gibi bir elektrik devresinde ampul parlaklığı, dev- reye bağlanan pil sayısı ile doğru orantılıdır. Aynı şekilde, ampul parlaklığı, devreye bağlanan ampul sayısı ile ters orantılı bir şekilde değişmektedir.





    Kendimizi Değerlendirelim 7.2




    Elektrik Devre Elemanları 7.

    Ünite

    Özdeş pil ve ampullerden oluşturulan aşağıdaki devrelerle ilgili verilen soruları, noktalı yerlere devrenin bulunduğu kutunun numarasını yazarak cevaplayınız.



    1. Hangi devrelerde bulunan ampuller yanmaz? ..............................................................

    2. Hangi devrelerde bulunan ampuller yanar? ..................................................................

    3. Ampul parlaklığının en fazla olduğu devre hangisidir? .................................................

    4. Ampul parlaklığının en az olduğu devre hangisidir? .....................................................

    Bağımlı değişkeni, ampul parlaklığı; bağımsız değişkeni ise ampul sayısı olan bir de- ney düzeneği hazırlamak için hangi devreler kullanılmalıdır? ...............................................

    Bağımlı değişkeni, ampul parlaklığı; bağımsız değişkeni ise pil sayısı olan bir deney düzeneği hazırlamak için hangi devreler kullanılabilir? .........................................................


    1

    2

    3

    + –

    + –

    + –

    4

    5

    6

    + – + –

    + – + – + –

    + – + –

    7

    8

    9

    + –

    + –




    7.

    Ünite

    Elektrik Devre Elemanları

    FEN, MÜHENDİSLİK VE GİRİŞİMCİLİK UYGULAMALARI

    Problemin Tanımı: Sokak lambaları gereksiz yere elektrik harcamaktadır.Resimdeki ışık kaynağının akşam olduğunda kendiliğinden yandığını biliyor musunuz? Bu ışık kaynağının çalışmasını sağlayan, hemen altında yer alan ışık sensörüdür.Günümüzde sokak lambaları da bu sensörler yardımı ile açılıp kapanmaktadır. Peki, enerji tasarrufu açısından bu sistemi daha çok tasarruf sağlayacak bir hâle dönüştürebilir miyiz?



    Projenin Adı: Işık Sensörlü Düzenekler ile Sokak Lambalarının Parlaklıklarını Kontrol Etme



    Projenin Amacı: Şehir aydınlatmasında kullanılan sokak lambalarının parlaklıklarını ihti- yaca göre artırıp azaltarak enerji israfını önlemek



    Projenin Uygulanması

    Sokak lambaları, gruplar hâlinde sensör devresine bağlanır.

    Havanın çok karanlık olduğu zamanlarda sokak lambasının daha parlak yanmasını sağ- layacak bir düzenek kurulur.

    Bu düzenek, hava yeteri kadar aydınlık olduğu zaman devreye girerek sokak lambala- rının parlaklığını azaltır.



    Projenin Malzeme, Maliyet ve Zaman Açısından Değerlendirilmesi

    Projenin gerçekleştirilmesi için gerekli malzemeler kolaylıkla temin edilebilecek malze- melerdir. Bu aşamada sokak lambaları mevcut şekilde çalışıyor durumda olacaktır. Biz bu devreye lambadan geçen akımı azaltacak ve artıracak bir düzenek ilave edeceğiz. Ayrıca lambadan geçen akımı kontrol edecek bir sensör devresi gereklidir. Günümüzdeki sokak aydınlatmalarında sensör kullanılmaktadır. Ama bu sensör sadece devrenin açılıp kapan- masını kontrol etmektedir. Bu proje ile sensörün fonksiyonunu artırmış olacağız.





    Elektrik Devre Elemanları 7.

    Ünite

    Proje kapsamında mutlaka bir maliyet oluşacaktır. Ancak kurulan sistemin bundan son- ra sağlayacağı her bir kuruş tasarruf, bir süre sonra yapılan maliyeti karşılayacaktır. Elektrik tüketiminde sağlanan tasarruf, çevre kirliliğinin azalmasından ülke kaynaklarının verimli kul- lanılmasına hatta ülkemizin millî gelirinin artmasına katkı sağlayacaktır.

    Yapılacak değişimler ve kurulacak devreler her bir sokak lambası için ayrı ayrı yapılma- yacağı için çok zaman alacak bir uygulama değildir.



    Projede Karşılaşılan Sorunlara Karşı Çözümler Üretelim

    Geceleri lambalar çok parlak yanacaktır. Aslında belirli bir saatten sonra sokak lamba- larının çok parlak yanmasına hatta yanmasına gerek yok. Bu durumu bu sistemle nasıl çözebiliriz?



    Proje Maketi Aşamasında Gerekli Malzemeler

    İlaç kutuları (çok sayıda), mukavva (tam tabaka), tutkal, sensör, led devreleri, pipetler, makas, el feneri



    Tasarla ve Sun

    Evlerimizde yer alan ilaç kutularından ev maketleri yaparak bunları mukavva üzerine yapıştıralım. Mukavva üzerinde bir yerleşim yeri maketi oluşturalım.

    Maketimizin ortasında geniş bir cadde bulunsun. Bu caddenin iki yanına, pipetlerden oluşturacağımız lamba direklerini yerleştirelim.

    Her bir direğe bir led gelecek şekilde elektrik devrelerini oluşturalım.

    Led devrelerinin yanmasını kontrol edecek sensörü maketimizin uygun bir yerine yer- leştirelim.

    El feneri ile sensörün çalışmasını kontrol edelim.



    Projenin Değerlendirilmesi: Yapılan çalışmalar öğretmenin vereceği ya da kitap sonunda yer alan proje değerlendirme ölçeği ile değerlendirilir.



    Siz de Yapın: Sizler de benzer basamakları takip ederek seçtiğiniz başka bir konu ile ilgili projeler geliştirebilirsiniz. Projelerinizi yıl sonunda düzenleyeceğiniz Bilim Şenliği’nde sergileyiniz.


    Ünite

    Elektrik Devre Elemanları

    ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI

    Aşağıdaki cümleleri okuyarak doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.

    (…) Basit bir elektrik devresi; pil, ampul, anahtar ve iletken telden oluşur.

    (…) Devrenin enerji kaynağı ampuldür.

    (…) Elektrik devresinde pil sayısı sabitken ampul sayısı artarsa ampul parlaklığı azalır.

    (…) Bir ampullü devrede, anahtar sayısı artarsa ampul parlaklığı artar.

    (…) İçine ampul yerleştirilen devre elemanına duy denir.

    (…) Devre elemanlarından anahtarın, bir sembolü yoktur.

    (…) Sadece devre şemasına bakarak devre kurulamaz.

    (…) Devre şeması çizilirken devre elemanlarının sembolleri kullanılır.



    Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, verilen sözcüklerden uygun olanı yazı- nız. (Aynı sözcük birden fazla yerde kullanılabilir.)



    kontrol edilen değişken

    ampul

    artırmak

    anahtar

    sembol

    bağımsız değişken

    pil

    duy

    iletken tel

    bağımlı değişken

    devre şeması

    azaltmak

    Bir devrede ampulün yanması için gerekli enerjiyi sağlamaktadır.

    Tek ampullü bir devrede sadece sayısı artarsa ampul daha parlak

    yanar.

    Bir elektrik devresini açıp kapatmayı sağlayan devre elemanına ................................

    denir.

    Bir deneyde, miktarı istenen şekilde değiştirilen değişkene denir.

    Bir elektrik devresinde ampul parlaklığını etkileyen faktörler sayısı

    ve sayısıdır.

    Bir elektrik devresinde ampul parlaklığını için ya pil sayısını artırır

    ya da ampul sayısını azaltırız.

    Bir elektrik devresinde sabit tutulan değişkene denir.

    Bir elektrik devresinin çizimini kolaylaştırmak için kullanılan şekillere denir.

    Bir elektrik devresinin sembollerle çizilmiş hâline denir.

    Bir elektrik devresinde devre elemanları birbirine ile bağlanır.





    Elektrik Devre Elemanları 7.

    Ünite

    Bir öğrenci aşağıda verilen devre şemalarını kullanarak deney düzenekleri hazır- lamıştır. Öğrencinin verilen amaçlara ulaşabilmesi için boş bırakılan yerleri, uygun şekilde doldurunuz.





    K L



    I II

    M N



    III IV

    Pil sayısının ampul parlaklığına etkisini araştıran bir öğrenci ve

    ............................... No.lu devreleri kurarak deney yapmalıdır.

    Ampul sayısının ampul parlaklığına etkisini araştıran bir öğrenci ................................

    ve No.lu devreleri kurarak deney yapmalıdır.





    Ç. Aşağıda verilen devre elemanlarını sembolleri ile eşleştiriniz.

    Pil

    a.

    1. (...)

    Anahtar

    b.

    2. (...)

    Ampul

    c.

    3. (...)

    İletken tel

    ç.

    A

    4. (...)

    d.





    7.

    Ünite

    Elektrik Devre Elemanları

    Aşağıda verilen çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.

    Aşağıda verilen elektrik devrelerinin hangisinde ampul yanmaz?

    B)



    C) D)





    Bir öğrenci özdeş ampul ve pillerle aşağıdaki devreleri kurmuştur.



    Bu deneyle ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

    Pil sayısı, bağımsız değişkendir.

    Ampul parlaklığı, bağımlı değişkendir.

    Ampul sayısı, bağımsız değişkendir.

    Ampul sayısı, kontrol edilen değişkendir.



    3.



    Yukarıdaki elektrik devresi ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?

    Devreye aynı şekilde bir pil daha bağlanırsa ampul parlaklığı artar.

    Devreye aynı şekilde bir ampul daha bağlanırsa ampul parlaklığı azalır.

    Devreden bir ampul çıkarılırsa diğer ampul daha parlak yanar.

    Devreden bir pil çıkarılırsa ampulün biri daha parlak yanar.





    Elektrik Devre Elemanları 7.

    Ünite

    Aşağıda verilen devrelerden hangisinde ampul parlaklığı en azdır?

    B)



    C) D)



    Aşağıda, elektrik devresi elemanları ile sembolleri eşleştirilmiştir. Hangi eşleştirme yanlıştır?

    Ampul B) Pil



    C) Anahtar D) İletken tel



    6.



    Fen bilimleri öğretmeni, yukarıda verilen devre şemasını tahtaya çizdikten sonra öğ- rencilerine “Çizdiğim devrede, hangi devre elemanlarından kaç tane kullanıldı?” sorusunu sormuştur. Öğretmenin sorduğu soruya aşağıdaki öğrencilerden hangisi doğru cevap ver- miştir?

    Yunus: 9 ampul, 3 açık anahtar, 2 pil ve bağlantı kablosu

    Ecem: 8 ampul, 4 açık anahtar, 1 pil ve bağlantı kablosu

    Emre: 8 ampul, 4 kapalı anahtar ve 1 pil

    Sultan: 9 ampul, 4 kapalı anahtar, 2 pil







    7.

    Ünite

    Elektrik Devre Elemanları

    7.

    Yanda şeması verilen devre, aşağıdakilerden hangisidir?



    + – + – + –

    + – + –

    A) B)



    + –

    C) D)



    8.

    Bir öğrenci, ampul sayısının ampul parlaklığını nasıl et- kilediğini öğrenmek istiyor. Bunun için yandaki devreyi ha- zırlıyor.



    Öğrencinin amacına ulaşabilmesi için yukarıdaki ile beraber aşağıda verilen devrelerden hangisini kurması gerekir?

    A) B)



    D)







    Elektrik Devre Elemanları 7.

    Ünite

    EĞLENEREK ÖĞRENELİM

    a.

    Aşağıda bir yanda devre şemaları, diğer yanda da devre görselleri verilmiştir. Şemanın hangi resme ait olduğunu bularak bunları eşleştiriniz.



    1.



    b.

    + –





    2. + –



    3.



    4.



    + – + –





    c.





    ç.

    +



    +



    d.




    PROJE DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ

    Projenin Adı: Öğrencinin Adı ve soyadı: Sınıfı:

    No.:





    GÖZLENECEK ÖĞRENCİ KAZANIMLARI

    DERECELER

    Zayıf

    Kabul Edilebilir

    Orta

    İyi

    Çok İyi

    1

    2

    3

    4

    5

    I. PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ











    Projenin amacını belirleme











    Projeye uygun çalışma planı yapma











    İhtiyaçları belirleme











    Farklı kaynaklardan bilgi toplama











    Projeyi plana göre gerçekleştirme











    TOPLAM











    II. PROJENİN İÇERİĞİ











    Türkçeyi doğru ve düzgün yazma











    Bilgilerin doğruluğu











    Toplanan bilgilerin analiz edilmesi











    Elde edilen bilgilerden çıkarımda bulunma











    Toplanan bilgileri düzenleme











    Kritik düşünme becerisini gösterme











    Yaratıcılık yeteneğini kullanma











    TOPLAM











    III. SUNU YAPMA











    Türkçeyi doğru ve düzgün konuşma











    Sorulara cevap verebilme











    Konuyu, dinleyicilerin ilgisini çekecek şekilde sunma











    Sunuyu, hedefe yönelik materyalle destekleme











    Sunuda, akıcı bir dil ve beden dilini kullanma











    Verilen sürede sunuyu yapma











    Sunum sırasında öz güvene sahip olma











    Severek sunu yapma











    TOPLAM











    GENEL TOPLAM











    Ad Soyad İmza



    ÖLÇME DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI CEVAP ANAHTARLARI



    Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı








    A

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    D

    Y

    Y

    D

    D

    Y

    D

    D

    D

    Y





    B

    1

    büyük

    6

    Dünya

    2

    kendi ekseni

    7

    27 gün

    3

    küçük

    8

    aynı

    4

    yeni ay

    9

    şişkin ay, hilal

    5

    ilk dördün

    10

    kendi ekseni





    C

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    11

    12

    C

    B

    B

    C

    D

    D

    D

    A

    A

    C

    C

    B



    EĞLENEREK ÖĞRENELİM

    1-4-5-9 4 No.lu çıkış

    3-2-6-9 4 No.lu çıkış





    Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı








    A

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    D

    Y

    Y

    D

    D

    Y

    D

    D





    B

    1

    çiçeksiz

    5

    amip, paramesyum

    2

    omurgalı

    6

    hijyen

    3

    mikroskobik canlılar

    7

    kök, yaprak

    4

    küf, parazit

    8

    sürüngenler





    C

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    11

    D

    B

    B

    A

    D

    A

    C

    B

    A

    B

    A



    F

    E

    N

    B

    İ

    L

    İ

    M

    L

    E

    R

    İ




    D

    E

    R

    S

    İ

    N

    İ

    Ç

    O

    K




    S

    E

    V

    İ

    Y

    O

    R

    U

    M

    Ç

    Ü

    N

    K

    Ü




    H

    E

    M

    Ö

    Ğ

    R

    E

    N

    İ

    Y

    O

    R

    U

    M




    H

    E

    M

    E

    Ğ

    L

    E

    N

    İ

    Y

    O

    R

    U

    M





    D E

    EĞLENEREK ÖĞRENELİM


    C

    Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı






    A

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    Y

    D

    Y

    D

    D

    Y

    Y

    D

    Y

    D





    B

    1

    yay

    5

    sürtünme kuvveti

    2

    maksimum

    6

    az

    3

    dinamometre

    7

    pürüzlü

    4

    engelleyecek

    8

    aynı





    Artırmak

    Azaltmak

    Kolaylık

    Zorluk

    Halıların altına kaydırmaz malzeme konması









    Kışın otomobil lastiklerine zincir takılması









    Arabanın fren balatalarının yenilenmesi









    Arabaya motor yağı konması









    Bisiklet zincirlerinin yağlanması









    Merdivenlere pürüzlü şerit çekilmesi









    Kapı ve menteşelerin yağlanması









    Zımpara yaparken zımpara kâğıdının yenilenmesi









    Yağlı güreş yapan güreşçilerin yağlanması









    Dik yokuşlu yolların tırtıklı bırakılması









    Sürat teknelerinin su üstünde gidecek şekilde

    yapılması, su içine giren kısmının az olması









    Gemilerin ve uçakların uç kısımlarının “v” şeklinde

    olması









    Yüzücülerin, özel yapılmış mayolar giymesi









    Halter kaldıran sporcunun ellerine toz sürmesi









    İnşaat eldivenlerinin içinin pürüzlü olması













    Ç

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    D

    C

    C

    D

    A

    C

    D

    B

    C

    A





    EĞLENEREK ÖĞRENELİM

    Sarı sepet: 4 Mavi sepet: 5

    Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı




    A

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    D

    D

    Y

    Y

    Y

    D

    D

    Y

    D

    D





    B

    1

    buharlaşma

    6

    ısı

    2

    süblimleşme

    7

    termometre

    3

    donma noktası

    8

    genleşme

    4

    erime noktası

    9

    büzülme

    5

    kalori

    10

    yukarı





    C

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    a, c, e, f

    c

    b, ç, d

    ç, e, f

    d

    a, b

    7

    8

    9

    10

    11

    12

    c, ç, d, e

    a, b, f

    a

    b

    b

    a



    Ç

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    C

    B

    A

    C

    D

    B

    A

    D

    B

    B



    EĞLENEREK ÖĞRENELİM

    4 No.lu çıkış



    Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı




    A

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    D

    Y

    Y

    D

    D

    D

    Y

    D

    D

    D





    B

    1

    doğrusal

    6

    eşit

    2

    yarı saydam

    7

    ışık kaynağı

    3

    saydam olmayan

    8

    küçük

    4

    dağınık

    9

    yaklaştırırsak

    5

    düzgün



    C

    1

    2

    3

    4

    5

    2,5,9

    1,4,6,8

    3,7

    1,4

    6, 8



    Ç

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    B

    C

    A

    B

    D

    B

    D

    B

    C

    C



    EĞLENEREK ÖĞRENELİM

    1

    2

    3

    4

    5

    ç

    d

    b

    a

    e

    Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı






    A

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    9

    10

    D

    D

    Y

    Y

    D

    Y

    Y

    D

    D

    D





    B

    1

    azaltan

    6

    bilinçsiz avlanma

    2

    deprem

    7

    volkan

    3

    panda

    8

    sel

    4

    mamut

    9

    sağlık

    5

    duyarsız

    10

    yasalarla





    C

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    C

    A

    B

    D

    B

    C

    B

    8

    9

    10

    11

    12

    13

    14

    D

    B

    C

    D

    A

    D

    C



    S

    A

    Ğ

    L

    I

    K

    L

    I

    B

    İ

    R

    Y

    A

    Ş

    A

    M

    İ

    Ç

    İ

    N




    D

    O

    Ğ

    A

    Y

    I

    K

    O

    R

    U

    Y

    A

    L

    I

    M







    EĞLENEREK ÖĞRENELİM

    Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı






    A

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    D

    Y

    D

    Y

    D

    Y

    Y

    D





    B

    1

    pil

    6

    artırmak

    2

    pil

    7

    kontrol edilen değişken

    3

    anahtar

    8

    sembol

    4

    bağımsız değişken

    9

    devre şeması

    5

    pil, ampul

    10

    iletken tel





    C

    1

    2

    III - IV

    I - IV



    Ç

    1

    2

    3

    4

    b

    c

    a

    ç





    D

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    8

    B

    C

    D

    A

    D

    B

    A

    C



    EĞLENEREK ÖĞRENELİM

    1

    2

    3

    4

    d

    a

    b

    c



    SÖZLÜK



    A

    astronot : Uzaya giderek araştırma yapan bilim insanı.

    B

    bakteri : Toprakta, suda, canlılarda bulunan; çürümeye, mayalanmaya veya hastalıklara yol açan tek hücreli canlı.

    buharlaşma : Maddelerin ısı alarak sıvı hâlden gaz hâle geçmesi. buz hokeyi : Buzlu zemin üstünde oynanan bir takım oyunu. büzülme : Isı veren maddenin boyutlarında oluşan azalma.

    D

    dinamometre : Kuvvet ölçen alet.

    donma : Maddelerin ısı vererek sıvı hâlden katı hâle geçmesi.

    E

    evre : Bir olayda birbiri ardınca görülen, bir işte birbiri ardınca beliren, gelişen değişik du- rumların her biri.

    evren : Gök varlıklarının bütünü, kâinat, cihan, âlem, kozmos.

    erime : Maddelerin ısı alarak katı hâlden sıvı hâle geçmesi.

    erozyon : Yer kabuğunu oluşturan kayaçların, başta akarsular olmak üzere türlü dış etmenlerle yıpratılıp yerinden koparılarak eritilmesi veya bir yerden başka bir yere taşınması olayı.

    F

    fay : Kayaç kütlelerinin bir kırılma düzlemi boyunca yerlerinden kayması.

    G

    genleşme : Isı alan maddenin boyutlarının artması.

    gerilim : Bir iletkenin uçları arasındaki gizil güç farkı.

    gezegen : Yıldızların çevresinde dolanan, ondan aldıkları ışığı yansıtan gök cisimlerinin ortak adı.

    H

    habitat : Canlıların yaşadığı yer.

    heyelan : Eğimli arazide, belirli bir kütledeki toprak tabakasının aşırı yağışlar nedeniyle zemini- nin kayması ile birlikte yer değiştirmesi.

    I

    ışın : Işığın iki nokta arasında izlediği yolu göstermek için kullanılan geometrik şekil.

    K

    kantar : Kuvvet ölçen aletin halk arasındaki adlandırması.

    kaplıca : Sıcak su çıkan yer.

    karbonhidrat : Patates, şeker, unlu mamuller gibi besin içeriklerinde yoğun olarak bulunan, vücudun enerji ihtiyacını karşılayan besin grubu.

    kaynama : Buharlaşmanın en çok olduğu sıcaklık değeri.

    kırağılaşma : Maddelerin ısı vererek gaz hâlden katı hâle geçmesi.

    koloni : Birlik durumunda yaşayan aynı türden organizmaların oluşturduğu topluluk.

    L

    lav : Yer içinden yeryüzüne sıvı olarak çıkmış olan kayaç maddeleri.

    loş : Yeterince aydınlık olmayan, yarı karanlık, az ışık alan.

    M

    mantar : Tek hücreli ve çok hücreli, yararlı ve zararlı çeşitleri bulunan canlı grubu.

    metal çifti : Farklı metallerin perçinlenmesi ile oluşan alet.

    mikrop : Mikroskopla görülebilen, çürümeye, mayalanmaya ve hastalıklara yol açan bir hücreli canlı.

    mineral : Normal sıcaklıkta doğada katı durumda birtakım maddelerle karışık veya birleşik ola- rak bulunan madde.

    O

    opak : Işığı geçirmeyen.

    P

    perçinlemek : İki veya daha çok parçayı, karşılıklı bölümlerini birbiri üzerinde ezerek birleştirmek.

    periskop : Denizaltılarda, tanklarda, siperlerde kullanılan, gözlemcinin güvenli bir biçimde çev- reyi araştırmasını sağlayan araç.

    preparat : Mikroskop altında incelenecek olan lam ve lameli yerleştirilmiş örnek.

    pıhtılaşma : Sıvının koyulaşarak yarı katı duruma gelmesi.

    R

    reyon : Bir mağazanın yalnız bir tür eşya satılan bölümü.

    S

    saydam : Işığı geçiren. sismolog : Deprem bilimci. sismoloji : Deprem bilimi.

    skala : Genellikle ölçü aletlerinde gösterge çizelgesi.

    süblimleşme : Maddelerin ısı alarak katı hâlden gaz hâle geçmesi.

    Ş

    şema : Bir aletin, bir aracın veya bir biçimin ana çizgilerini gösteren çizim.

    T

    termal : Sıcak kaplıca suyu.

    termostat : Bir yer veya nesnenin sıcaklığını kendiliğinden düzenleyen, aynı derecede kalmasını sağlayan cihaz.

    U

    uzay : Bütün varlıkların içinde bulunduğu sonsuz boşluk.

    V

    vana : Boru içindeki bir akışkanın akışını durdurmaya veya serbest bırakmaya yarayan alet. vitamin : Besinlerde bulunan, vücutta genellikle yapılmayan, yağda veya suda çözünebilme özelliği olan, eksikliği veya fazlalığı çeşitli hastalıklara yol açan maddelere verilen

    genel ad.

    volkan : Yanardağ.

    Y

    yarı saydam : Işığı kısmen geçiren.

    yıldız : Kendi kendine ışık üreten ışık kaynağı, gök cismi.

    yoğuşma : Maddelerin ısı vererek gaz hâlden sıvı hâle geçmesi.

    KAYNAKÇA



    Aktümsek, Abdurrahman. Anatomi ve Fizyoloji İnsan Biyolojisi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık, 2012.

    Aktümsek, Abdurrahman. Genel Zooloji Ders Kitabı. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2010.

    Bilim ve Teknik dergileri. Ankara: TÜBİTAK Yayınları. Sayı 500, Temmuz 2009.

    Carole, Stott. Ay’a İniş, çev.: Gürsel Tanrıöver. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2003.

    Colin, Ronan. Bilim Tarihi, çev.: Ekmeleddin İhsanoğlu ve Feza Günergun. Ankara: TÜBİTAK Akademik Dizi, 2003.

    Çepel, Necmettin. Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2003.

    Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı(İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara, MEB, 2018.

    Giancoli, Douglas C. Fen Bilimciler ve Mühendisler İçin Fizik. çev.: Gülsen Önengüt. Ankara: Akademi Yayıncılık, 2009.

    Hindley, Judy ve Colin King. Vücudunuz Nasıl Çalışır?. çev.: Barış Bıçakçı. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2004.

    İnsan Vücudu. çev.: M. Kestef. Ankara: Tübitak Yayınları, 2011.

    Kahya, Esin. Modern Kimyanın Kurucusu Cabir b. Hayyan. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları No:183, 1995.

    Sezgin, Fuat. İslâm’da Bilim ve Teknik. çev.: Abdurrahman Aliy. Ankara: TÜBA Yayınları, 2008.

    Topdemir, Hüseyin Gazi. “Isaac Newton ve Bilim Devrimi” Ekim 2010.

    Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2011.

    Ulusal Biyoloji Çeşitlilik Stratejisi ve Eylem Planı, 2007.

    Yazım Kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2012.

    Volerie, Videou. İnsan Vücudu. Muhteşem Larousse Ansiklopedisi. İstanbul: Mandolin Yayınları, 2008.



    Genel Ağ Adresleri



    https://ordu.tarimorman.gov.tr/Belgeler/G%C4%B1da%20ve%20Yem/MANTAR%20 ZEH%C4%B0RLENMELER%C4%B0%20VE%20BA%C5%9ELICA%20ZEH%C4%B0RL%C4%B0%20 MANTARLAR.pdf (05.04.2021) sayfa 50

    https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/penisilin (05.04.2021) sayfa 43

    https://www.ktu.edu.tr/dosyalar/ormankoruma_1e791.pdf (05.04.2021) (saffa 47)

    http://www.ncsa-turkey.cevreorman.gov.tr/Upload/Dokumanlar/Guncel%20Belgeler/Biyolojik%20 cesitlilik.pdf (14.05.2017) sayfa 137

    https://www.academia.edu/7002077/B%C4%B0YOLOJ%C4%B0K_%C3%87E%C5%9E%C4%B0T L%C4%B0L%C4%B0%C4%9E%C4%B0_%C4%B0ZLEME_VE_DE%C4%9EERLEND%C4%B0RME_ RAPORU_2012 (05.04.2021) sayfa 136

    http://deprem.gazi.edu.tr/posts/download?id=43388 (05.04.2021) sayfa 151

    http://www.nuhungemisi.gov.tr/DosyaRaporSunum/Belgeler/de09327f-22fa-466d-9f10-b76e7c9d6ccb. pdf (05.04.2021) sayfa 140

    http://www.mgm.gov.tr/FILES/genel/afetler/hortum.pdf (05.04.2021) sayfa 2

    https://tua.gov.tr/tr/haberler/turkiye-nin-uzay-yolculugu-basliyor sayfa 21



    GÖRSEL KAYNAKÇA

    www.shutterstock.com (Telif hakkı ödenerek satın alınmıştır.) 29/03/2021



    Sayfa

    No

    Shutterstock

    No



    Sayfa

    No

    Shutterstock

    No



    Sayfa

    No

    Shutterstock

    No

    45

    257189797

    51

    163102925

    12

    497484904

    139691590

    53

    155705984

    97420067

    46

    1057652591



    87974110

    13

    12595807

    152945252

    56

    228337701

    14

    1272726445



    47

    64440886

    1020045484

    1176928606

    215766667

    57

    85754290

    15

    250729213

    170690246

    206332501

    16

    129785939

    230219845



    58

    186301451

    1272726445

    250679920

    254758600

    17

    56575600

    78196291

    27318151



    19

    172748534

    1466001845

    242361361

    506044933



    48

    114745942

    62

    115438339

    248399542

    59537044

    1212684640

    117349963

    171958025

    64

    95743534

    20

    93757264

    189017198

    72

    1228964008

    26

    123353116

    72977029

    111828890

    30

    69164035

    97696625



    74

    209011714

    31

    73914538

    150958235

    167890085



    38

    61778728



    49

    148789349

    120169705

    63087988

    168271130

    1519070843

    24206422

    74301358

    75

    123988882

    119043451

    158085548

    1519623683



    39

    92909419

    1055277116

    76

    1441111313

    299846063

    205465000

    116245153

    120471064

    223522612

    78

    142415143

    40

    155054024

    148789349

    116265958

    108584921

    168271130



    80

    88340635



    41

    85815889

    74301358

    1226647624

    94067311

    158085548

    113997307

    176044952

    1055277116

    88340635

    142224970

    205465000

    1226647624



    43

    265967048

    223522612

    113997307

    101099167



    51

    86547727

    81

    219456892

    9909631

    51665794

    82

    152519489



    44

    83104339

    177051125

    86

    66467335

    188786759

    97701032

    19123543

    37715113

    127207583

    87

    172080557

    45

    137769830

    278246351

    88

    515796580

    106812572





    Sayfa

    No

    Shutterstock

    No



    Sayfa

    No

    Shutterstock

    No



    Sayfa

    No

    Shutterstock

    No



    187433024

    117

    101358247

    139

    1266258616

    94

    771234157

    171

    155963537

    271036406

    16174018

    149079863

    143

    1355206751

    95

    202839253

    120

    183859805

    78371653

    121240378



    132

    1436576348

    144

    601729379

    96

    64170856

    212981176

    147

    123935905



    102

    145208857

    468722087

    77550031

    74757952



    133

    683780140

    148

    453952204

    96195749

    648896956

    149

    780509743

    96

    64170856

    30645721

    152

    128742788



    102

    145208857

    245396962



    156

    104304611

    74757952



    135

    73154578

    468722087

    96195749

    79469368

    11968399

    103

    227526556

    734754532

    157

    703952803

    103874369

    120699538

    158

    1183493674

    104

    272128508



    136

    477942130

    289271717

    107

    1156048711

    507735655

    166

    128750492

    1236156130

    1475665076

    614889215

    109

    74286334

    1746173000

    167

    24615865

    112

    1412995154

    43260949

    204733315

    1238206813

    137

    1732478669

    168

    204733300

    114

    158353628

    138

    1514903708

    1180526

    193646390



    64598887



    170

    51189298

    115

    147592583



    1057504103

    697349935

    116

    298300271



    1329521471

    1377982166



    334097189

    139

    1038348913

    105840734



    418690681

    1214132371

    178

    1180526



    543245800



    https://evrimagaci.org/public/content_media/e5bf3d14be543571f0757107835502bf.jpg (05.04.2021) sayfa 35

    https://golankara.com/wp-content/uploads/2021/01/2-3.jpg (05.04.2021) sayfa 58

    http://esenlerkazimkarabekiriho.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/34/33/735392/resimler/2020_03/1216260 1_06369b4f-1013-4c57-bc7e-7844dc423565.jpg (05.04.2021) sayfa 121

    https://ekolojist.net/wp-content/uploads/2018/05/biyocesitlilik-nedir.jpg.webp (05.04.2021) sayfa 162



    Yayınevi Arşivi

    Sayfa 13, 14, 19, 26, 32, 44, 80, 88, 93, 94, 109, 116, 122, 137, 144, 156, 157, 172.



    Yayınevi Çizim Arşivi

    Sayfa 14, 20, 23, 24, 25, 26, 30, 31, 45, 46, 59, 61, 71, 74, 77, 78, 86, 91, 104, 106, 108, 109, 110,

    111, 119, 120, 123, 124, 151, 154, 155, 156, 170, 174, 176.

    http://www.shutterstock.com adlı İnternet sitesinden telif hakkı ödenerek satın alınmıştır. Kitapta kullanılan görsellemeler yayınevi görsel tasarımcısı tarafından çizilmiştir.
    Sayfa başına dön
    Bu forumun müsaadesi var:
    Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz