5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları SDR DİKEY YAYINCILIK
Paz Şub. 06, 2022 1:51 pm
Bina inşaatı esnasında duvarlar gaz beton ya da tuğla ile örüldükten sonra duvar, demir ızgaralarla kaplanmalıdır.
Demir ızgaralar, bina kolonlarına ve duvardaki tuğla ya da gaz betonlara tutturulmalıdır.
Tuğlalar, ızgara demirine tutunacak şekilde üretilmelidir.
Projenin Malzeme, Maliyet ve Zaman Açısından Değerlendirilmesi
Projenin gerçekleşebilmesi için gerekli malzemeler; yeni bir teknoloji ile üretilen çok pahalı, zor bulunan malzemeler değildir. Günümüzde inşaatlarda kullandığımız malzeme- lerden oluşmaktadır.
6.
Ünite
İnsan ve Çevre
Projenin gerçekleşebilmesi için inşaatta demir sarfiyatı artmaktadır. Bununla birlikte ko- lonlara ve tuğlalara tutturulması da ekstra bir maliyet oluşturacaktır. Ancak unutulmamalı ki hiçbir şey insan hayatından daha değerli değildir.
Projenin gerçekleşebilmesi, binaların inşaat süresini uzatacaktır.
Projede Karşılaşılan Sorunlara Karşı Çözümler Üretelim
1. Projede karşılaşılan en önemli sorun maliyetin ve inşaat süresinin artması sorunudur. Bunları en aza indirgemek için neler yapılabilir?
Proje Maketi Aşamasında Gerekli Malzemeler
Yaklaşık 20*20*20 cm boyutlarında koli, tel parçaları (1 m), pense, makas
Tasarla ve Sun
Yaklaşık beşer adet kibrit kutusunun ortasından çift sıra tel geçirelim. Bu şekilde kibrit kutularından bir duvar maketi yaparak bunu, mukavva üzerine yapıştıralım.
Elimizde yeterince kutu varsa bu işlemi dört tarafı çevrili bir ev maketi yapana kadar sürdürelim.
Aynı ev maketini tel kullanmadan yapalım.
Yaptığımız ev maketlerinin sağlamlığını kontrol ederek hangisinin daha dayanıklı oldu- ğunu tespit edelim.
Projenin Değerlendirilmesi: Yapılan çalışmalar öğretmenin vereceği ya da kitap sonunda yer alan proje değerlendirme ölçeği ile değerlendirilir.
Siz de Yapın: Sizler de benzer basamakları takip ederek aşağıdaki konularla ya da sizin seçtiğiniz başka bir konu ile ilgili projeler geliştirebilirsiniz. Projelerinizi yıl sonunda düzenle- yeceğiniz Bilim Şenliği’nde sergileyiniz.
Bir yanardağ modeli yaparak yanardağların zararlarından nasıl korunabileceğimizle ilgili bir proje geliştirebilirsiniz.
Şehirlerimizde ya da köylerimizde sel baskınlarını önlemeye yönelik bir proje geliştire- bilirsiniz.
Heyelan riski olan yerlerde heyelan oluşumunu önlemeye yönelik ne gibi çalışmalar yapılabileceği ile ilgili bir proje geliştirebilirsiniz.
6. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
İnsan ve Çevre
6.
Ünite
Aşağıdaki cümleleri okuyarak doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
(…) Biyoçeşitlilik, doğadaki besin kaynaklarını artırır.
(…) Bilinçsiz avlanma, biyoçeşitliliği azaltan bir faktördür.
(…) Zirai ilaç kullanımı biyoçeşitliliği artırır.
(…) Deprem başladığı anda, koşarak evi terk etmeliyiz.
(…) Ekonomik nedenlerle bazı bitkilerin toplanması biyoçeşitliliği azaltan bir faktördür.
(…) Orman yangınları insan faaliyetleri sonucu oluşmaz.
(…) Bilinçsiz avlanma, çevre sorunu değildir.
(…) Eğimli arazide belirli bir kütledeki toprak tabakasının, aşırı yağışlar nedeniyle ze- mininin kayması ile birlikte yer değiştirmesine heyelan denir.
(…) Geri dönüşüm, çevre kirliliğini azaltır.
(…) İnsanlar çevreye verdikleri zararın bedelini kendileri ödemektedir.
Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, kutucuklarda verilen sözcüklerden uy- gun olanı yazınız.
duyarsız
duyarlı
bilinçsiz avlanma
deprem
artıran
azaltan
volkan
yasalarla
panda
mamut
sel
sağlık
Şehirleşme, biyoçeşitliliği bir faktördür.
Yer kabuğunun yapısında oluşan sarsıntılara denir.
Nesli tükenme tehlikesiyle karşı karşıya olan canlılara örnek olarak
verilebilir.
Nesli tükenen canlılara örnek olarak verilebilir.
Çevre kirliliğinin oluşmasındaki genel sebep, insanların olmasıdır.
Ekonomik değeri için balıkların yumurtlama döneminde avlanmasına ........................
denir.
Yer kabuğunun altında yer alan lavların yeryüzüne çıktığı yere denir.
Toprağı belirli bir süre için tamamen veya kısmen su altında bırakan ani, büyük ve düzensiz su akıntılarına denir.
Hava kirliliği insanlarda sorunlarına yol açmaktadır.
Çevre kirliliğinin azaltılmasında devlet önlem alabilir.
6.
Ünite
İnsan ve Çevre
Aşağıda verilen çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.
Bazı canlı türlerinin isimleri aşağıdaki gibi verilmiştir.
Mamut
Panda
Moa kuşu
Çita
Bu canlılardan hangisinin ya da hangilerinin nesli tükenmiştir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve III D) I, II, III ve IV
BİYOÇEŞİTLİLİĞİN FAYDALARI
Ekosistemlerin ve biyolojik çeşitliliğin sağladığı imkânlar, insan yaşamı için son derece önemlidir. Biyoçeşit- liliği oluşturan hayvan ve bitki türleri; tarım, hayvancılık, ba- lıkçılık, eczacılık, ormancılık, tıp ve sanayi alanlarında temiz hava ve su sağlanması için kullanılmaktadır. Biyoçeşitliliği sağlayan hayvan ve bitki türlerine ait çeşitliliğin fazla olduğu
bir ülkede, biyoçeşitlilik ülke için ekonomik kazanç sağlamaktadır. Biyoçeşitlilik, ekosistemi
dengede tutarak dünyamızı yaşanabilir bir hâle getirmektedir. İnsanların sağlığını ve çevreyi ekosistemler desteklemektedir.
Yukarıda verilen metni okuyan öğrencilerden hangisinin yorumu yanlıştır?
Süleyman: Çevre kirliliği, biyoçeşitliliği olumsuz yönde etkiler.
Zehra: İhtiyacımız olan temiz havayı ve suyu biyoçeşitlilik sayesinde karşılayabiliriz.
Mustafa: Biyoçeşitlilik, ekosistemi dengede tutar.
Meryem: Hayvan ve bitki türlerinin fazla olması biyoçeşitliliğin zenginliğini gösterir.
Biyoçeşitliliği azaltan faktörlere örnek olarak aşağıdaki durumlar verilmiştir.
Bilinçsiz avlanma
Makineli tarım yapma
Depremler
Baraj kurma
Bu faktörlerden hangisi ya da hangileri insan kaynaklı bir olumsuzluk değildir?
A) Yalnız I B) Yalnız III C) II ve III D) I ve IV
Aşağıdaki canlıların hangisinin nesli, tükenme tehlikesi ile karşı karşıyadır?
A) Koyun B) Serçe C) İnek D) Kelaynak
İnsan ve Çevre 6.
Ünite
Aşağıdakilerden hangisi çevre sorunlarının çözümü için yapılması gereken faaliyetler arasında yer almaz?
A) Ağaç dikmeye önem vermek B) Orman içine yerleşim yeri kurmak
C) Plastik atıkları ayrı toplamak D) Bitmiş pilleri toplamak
Bir ekosistemdeki biyoçeşitliliğin yıllara göre değişimi yanda- ki gibi verilmiştir.
Bu ekosistemle ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
I aralığında, ekosistemde daha çok yağış görülmüş olabilir.
II aralığında, ekosistemdeki bitki örtüsü azalmış olabilir.
I aralığında, ekosistemde doğal afetler çok etkili olabilir.
II aralığındaki değişim, sanayi atıklarının artması sonucu oluşmuş olabilir.
Aşağıdaki bilgilerden hangisi nesli tükenme tehlikesi ile karşı karşıya olan bir canlı için yapılacaklar arasında yer almaz?
O canlının avlanmasının yasaklanması
Türü tehdit eden canlıların avlanması
Yavrularının koruma altına alınması
Yaşam alanlarının koruma altına alınması
Aşağıdakilerden hangisi orman yangını oluşturabilecek bir sebep değildir?
Cam kırıklarının ormanlık alanda bırakılması
Sigara izmaritlerinin ormanlık alana atılması
Piknik ateşinin tam söndürülmemesi
Kemirgen hayvanların ağaçları kemirmesi
Aşağıdakilerden hangisi ormanlara zarar veren insan faaliyetlerinden biri değildir?
Yerleşim yeri açmak için ağaçların kesilmesi
Arı kovanlarının ormanlık alanlara yerleştirilmesi
Keçi gibi hayvanların ormanlık alanda otlatılması
Piknik ateşinin söndürülmesinin unutulması
Aşağıda yer alan çevre felaketlerinden hangisinin nedeni insan faktörü değildir?
Bilinçsiz ağaç kesimi nedeniyle orman alanlarının azalması
Bilinçsiz avlanma sonucu balık türlerinin azalması
Dolu yağışı sonucu bitkilerin zarar görmesi
Plansız kentleşme sonucu şehir içinde oluşan seller
Biyoçeşitlilik
I II
1800 1900 2000
Yıl
6.
Ünite
İnsan ve Çevre
Aşağıdaki önlemlerden hangisi deprem olmadan önce yapılması gerekenler arasında yer almaz?
Deprem sigortası yaptırmak
Devrilme riski olan eşyaları sabitlemek
Deprem çantası hazırlamak
Evin içinde güvenli bir noktada beklemek
Aşağıda, deprem oluşumu ile ilgili bir görsel verilmiştir.
Görselde verilen numaralı yerlere yazılması gereken kavramlar, hangi seçenekte doğru bir şekilde verilmiştir?
1
2
3
A) Fay
Deprem bölgesi
Fay hattı
B) Fay hattı
Deprem bölgesi
Fay
C) Fay
Fay hattı
Deprem bölgesi
D) Fay hattı
Fay
Deprem bölgesi
Aşağıdakilerden hangisi sel felaketine karşı alınacak bir önlem olamaz?
Ağaçlandırma yapılması
Dere yataklarının değiştirilmemesi
Nehir yataklarına yakın yerlere yerleşim yeri kurulmaması
Evlerin sağlam zeminlere inşa edilmesi
Aşağıdakilerden hangisi doğal afetlere örnek olarak verilemez?
A)Volkan patlamaları B)Kasırgalar C)Trafik kazaları D)Heyelanlar
2
3
1
İnsan ve Çevre 6.
Ünite
EĞLENEREK ÖĞRENELİM
Aşağıdaki kavramları bulmaca kutusunda bularak bu kavramların üzerini çiziniz. Kalan harfleri soldan sağa birleştirerek aşağıdaki şifreyi bulunuz.
BİYOÇEŞİTLİLİK, DİNOZOR, İNCİR, PANDA, AYÇİÇEĞİ, HAZAR KAPLAN, DOĞA KELAYNAK, KUTUP AYISI, ALA GEYİK, MOA KUŞU, KARDELEN, SEL, SAFRAN, FAY HATTI, GERİ DÖNÜŞÜM, PAMUK, HABİTAT, EROZYON, DEPREM, ATIK, İNSAN, EKOSİSTEM
B
S
A
M
O
A
K
U
Ş
U
Ğ
L
I
K
İ
N
C
İ
R
L
K
A
R
D
E
L
E
N
Y
I
A
T
I
K
B
P
A
M
U
K
İ
R
O
Y
K
U
T
U
P
A
Y
I
S
I
A
E
Ç
A
L
A
G
E
Y
İ
K
Ş
E
A
M
R
E
İ
H
A
Z
A
R
K
A
P
L
A
N
O
Ş
H
Ç
İ
S
A
F
R
A
N
N
D
O
Z
İ
A
Ğ
A
E
K
O
S
İ
S
T
E
M
Y
T
B
G
E
R
İ
D
Ö
N
Ü
Ş
Ü
M
O
L
İ
Y
P
I
K
D
İ
N
O
Z
O
R
N
İ
T
O
A
D
O
Ğ
A
D
E
P
R
E
M
L
A
R
N
U
F
A
Y
H
A
T
T
I
Y
İ
T
A
D
L
A
Y
Ç
İ
Ç
E
Ğ
İ
I
K
E
L
A
Y
N
A
K
M
İ
N
S
A
N
Ünite
Elektrik Devre Elemanları
7. ÜNİTE
Ünitenin Amacı
Bu ünitede farklı elektrik devrelerindeki pil ve lamba sayısını değiştirerek bu değişimin devre üzerindeki etkilerini keşfetmeniz, devre elemanlarını sembollerle göstererek devre şe- ması çizmeniz, devre şemalarının ortak bilimsel dil açısından önemini kavramanız, çizdiğiniz devreleri kurmanız ve çalıştırmanız amaçlanmaktadır.
DEVRE ELEMANLARININ SEMBOLLERLE GÖSTERİMİ VE DEVRE ŞEMALARI
BASİT BİR ELEKTRİK DEVRESİNDE LAMBA PARLAKLIĞINI ETKİLEYEN DEĞİŞ- KENLER
PİL
ELEKTRİK DEVRE ELEMANLARI
Elektrik Devre Elemanları 7.
Ünite
Öğrendiklerimiz
Elektrikli araç gereçleri, kullanıldığı elektrik kaynaklarına göre sınıflandırmayı,
Elektriğin güvenli kullanılması için dikkatli olunması gerektiğini,
Basit elektrik devresini oluşturan devre elemanlarını ve bunların işlevlerini,
Evde ve okuldaki elektrik düğmelerinin ve kabloların birer devre elemanı olduğunu öğ- rendik.
Öğreneceklerimiz
Devre elemanlarını sembollerle göstererek devre şeması çizimini ve çizilen devrelerin kurularak çalıştırılmasını,
Farklı elektrik devrelerindeki pil ve lamba sayısını değiştirerek bu değişimin devre üze-
rindeki etkilerini öğreneceğiz.
7.
Ünite
Elektrik Devre Elemanları
DEVRE ELEMANLARININ SEMBOLLERLE GÖSTERİMİ VE DEVRE ŞEMALARI
Konu/Kavramlar: Devre elemanlarının sembolleri, devre şemaları
Anahtar
Ampul
Pil
İletken tel
Görselleri verilen devre elemanlarını kullanarak elektrik devresi kurabilirsiniz. Kurduğunuz bu devreyi kâğıt üzerinde göstermeniz istenirse bu durum devreyi kurmaktan daha çok zama- nınızı alacaktır. Devre elemanlarını çizerken hem zorlanırız hem de çok doğru bir çizim ortaya koyamazsak devreyi yanlış gösteririz. Bilim insanları elektrik devrelerinin gösteriminde karşı- laşılan bu zorluğu aşmak için bütün ulusların kabul ettiği ortak bilimsel bir dil geliştirmişlerdir. Buna göre, her bir devre elemanı, kolay şekilde çizilebilen bir sembolle gösterilmiştir. Aşağıda- ki tablo, devre elemanlarını ve bunların sembollerini göstermektedir.
Tablo: Elektrik devre elemanlarının adı, resmi ve sembolü
Devre elemanları
Resmi
Sembolü
Pil
Ampul
Anahtar
Açık Kapalı
İletken tel
Elektrik Devre Elemanları 7.
Ünite
1
Şimdi, bu devre sembollerini kullanarak ve devre şemalarına bakarak basit elektrik devre- leri oluşturalım.
Etkinlik
DEVRE ŞEMASINA BAKARAK ELEKTRİK DEVRESİ OLUŞTURUYORUM
Hangi Malzemeler Gerekli?
1,5 V’luk pil (3 adet)
Pil yatağı
Duy ve ampul (4 adet)
Anahtar
İletken tel
Etkinlik Nasıl Yapılacak?
Sınıf mevcuduna ve malzeme durumuna göre gruplar oluşturalım.
Verilen devre şemasına bakarak elektrik devresini oluşturalım.
Kurduğumuz devreyi çalıştıralım.
Farklı sayıda pil ve ampul kullanarak farklı devre şemaları çizelim.
Çizdiğimiz bu devre şemalarına bakarak elektrik devrelerini kuralım.
Kurduğumuz devreyi çalıştıralım.
Oluşturduğumuz devre şemasındaki ampul, pil ve anahtar sayısını değiştirmeden sıra- lamasını değiştirerek aynı devreyi yeniden çizelim ve kuralım.
Kurduğumuz devreyi çalıştıralım.
Sonuçları Değerlendirelim
Aşağıda verilen Genel Ağ adresinden, elektrik devre elemanları ve devre şemalarını gös- teren animasyonları inceleyelim.
Adres: https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.796/index.html#/main/curriculumResour
ce?resourceID=c0c82de8a2f9e014bc5012ecd35082c3&resourceTypeID=3&loc=10&showCurriculumPat
h=false (Genel ağ tarayıcısından www.eba.gov.tr adresi üzerinden giriş yapınız.)
İzleyelim-Öğrenelim
Çizdiğiniz devre şemalarında ampul, pil ve anahtarı farklı bir sıralama ile kurduğunuzda oluşan devreyi bir önceki ile karşılaştırınız.
7.
Ünite
Elektrik Devre Elemanları
+
– + –
Elektrik devresi şemasına bakarak elektrik devresini kurabileceğimiz gibi, devreye bakarak şemayı da çizebiliriz.
Günlük yaşamımızda kullandığımız bazı araç ve gereçler üzerinde basit elektrik devreleri yer almaktadır. Örneğin iki pil ile çalışan bir el fenerinde, devre şemasını ve el fenerinde oluş- turulan devreyi aşağıdaki gibi gösterebiliriz.
Elektrik devrelerinde anahtar, devreyi açıp kapamaktadır. Günlük yaşamımızda televizyon, bilgisayar, saç kurutma makinesi gibi elektrikle çalışan araçlarda, çok çeşitli yapıda anahtarlar kullanılmaktadır.
Elektrikli araçlardaki anahtar çeşitleri
Kendimizi Değerlendirelim 7.1
Elektrik Devre Elemanları 7.
Ünite
Aşağıda şeması verilen elektrik devresini yine aşağıda verilen devre araç gereçlerini kullanarak oluşturunuz. Devre elemanları arasındaki bağlantıları doğru bir şekilde çiziniz.
+
–
+
–
+
–
İki adet özdeş ampul ve pil içeren bir elektrik devresinin devre şemasını çiziniz. Aynı devre elemanları ile farklı bir devre daha kurabilir misiniz? Devre şemasını çizerek gösteriniz.
+ – + –
7.
Ünite
Elektrik Devre Elemanları
BASİT BİR ELEKTRİK DEVRESİNDE LAMBA PARLAKLIĞINI ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
Konu/Kavramlar: Pil sayısı, lamba sayısı
Anahtar
Pil
Pil yatağı
İletken kablo
Ampul
Duy
Basit elektrik devresi
Etkinlik
PİL SAYISI AMPUL PARLAKLIĞINI DEĞİŞTİRİR Mİ?
Görsel 1
2
Hangi Malzemeler Gerekli?
1,5 V’luk pil (3 adet)
Pil yatağı
Duy ve ampul
Anahtar
İletken tel
Basit bir elektrik devresinin; ampul, pil, iletken tel ve anahtar ile oluşturulduğunu biliyoruz. Bu araçları kullanarak kurduğumuz elektrik devresinde, ampul, pilde bulunan enerjiyle ortamı aydınlatmaktadır. Peki, devredeki pil sayısını artırırsak ampulün parlaklığı nasıl değişir? Ampul parlaklığı ile ilgili tahmininizi birlikte test edelim.
Elektrik Devre Elemanları 7.
Ünite
Görsel 2 Görsel 3
Etkinlik Nasıl Yapılacak?
Sınıf mevcuduna ve malzeme durumuna göre gruplar oluşturalım. Aşağıdaki tabloyu defterimize çizelim.
Bir adet ampul ve iki pilden, Görsel 1’deki gibi basit bir elektrik devresi kurarak ampul parlaklığını gözlemleyelim.
Basit elektrik devresine, Görsel 2’deki gibi bir pil daha bağladığımızda, ampul parlaklı- ğının nasıl değişeceğini tahmin edelim. Tahminimizi tabloya kaydedelim.
Görsel 2’deki devreyi kurup çalıştırarak tahminimizi test edelim.
Benzer şekilde, elektrik devresine Görsel 3’teki gibi bir pil daha ekleyelim. Devre anah- tarını kapattığımızda ampul parlaklığının değişimi ile ilgili tahminimizi tabloya kaydedelim.
Görsel 3’teki devreyi çalıştırarak tahminimizi test edelim.
Ampulün yaydığı ışık miktarını örnekteki gibi sembolik olarak çizelim.
Devreye bağlı pil sayısı
Tahminim
Deney sonucu
Ampullerin yaydığı ışık
1 pil
..............................
..............................
2 pil
..............................
..............................
3 pil
..............................
..............................
Sonuçları Değerlendirelim
Bir elektrik devresinde pil sayısı ile ampul parlaklığı arasında nasıl bir ilişki vardır? Açık- layınız.
7.
Ünite
Elektrik Devre Elemanları
+ – + –
+ – + – + –
+ –
Kurduğumuz elektrik devrelerinde ampullerin ışık vermesini sağlayan enerji, pillerden elde edilmektedir. Aynı ampulü iki pil ile yaktığımızda, bir pilli devreden daha parlak bir ampul ya- karız. Yani pil sayısını artırmak, ampul parlaklığını artıran bir faktördür. Dolayısıyla devredeki pil sayısını görseldeki gibi artırdığımızda, ampul parlaklığı daha da artmaktadır. Ancak her ampulün belirli bir dayanıklılığı vardır. Eğer devreye daha fazla pil bağlanırsa ampul bozularak kullanılmaz hâle gelir. Bu durum, ampul patlaması olarak ifade edilir.
Etkinlik
AMPUL SAYISI ARTARSA AMPUL PARLAKLIĞI DEĞİŞİR Mİ?
Görsel 1
Etkinlik Nasıl Yapılacak?
Sınıf mevcuduna ve malzeme durumuna göre gruplar oluşturalım. Tabloyu defterimize çizelim.
Bir adet ampul ve üç pilden oluşan Görsel 1’deki elektrik devresini kurarak ampul par- laklığını gözlemleyelim.
3
Hangi Malzemeler Gerekli?
1,5 V’luk pil (3 adet)
Pil yatağı
Duy ve ampul (3 adet)
Anahtar
İletken tel
Peki, devredeki pil sayısını sabit tutup ampul sayısını artırırsak ampul parlaklığı nasıl deği- şir? Bu konudaki tahmininizi test etmek için bir etkinlik yapalım.
Elektrik Devre Elemanları 7.
Ünite
Görsel 2 Görsel 3
Elektrik devresine, Görsel 2’deki gibi bir ampul daha bağladığımızda ampul parlaklığı- nın nasıl değişeceğini tahmin edelim. Tahminimizi tabloya kaydedelim.
Görsel 2’deki devreyi çalıştırarak tahminimizi test edelim.
Benzer şekilde, elektrik devresine Görsel 3’teki gibi bir ampul daha ekleyelim. Devre anahtarını kapattığımızda ampul parlaklığının değişimi ile ilgili tahminimizi tabloya kaydede- lim.
Görsel 3’teki devreyi çalıştırarak tahminimizi test edelim.
Ampulün yaydığı ışık miktarını örnekteki gibi sembolik olarak çizelim.
Devreye bağlı ampul sayısı
Tahminim
Deney sonucu
Ampullerin yaydığı ışık
1
................
................
2
................
................
3
................
................
Sonuçları Değerlendirelim
Bir elektrik devresinde ampul sayısı ile ampul parlaklığı arasında nasıl bir ilişki vardır?
Açıklayınız.
7.
Ünite
Elektrik Devre Elemanları
Elektrik devrelerinde ampul, elektrik enerjisinin harcandığı devre elemanıdır. Ampul sayısı arttıkça ampul parlaklığı azalmaktadır. Aynı enerji ile iki ampulü yaktığımızda, bir ampul ya- narkenki parlaklığı elde edemeyiz. Ampul sayısı arttıkça ampul parlaklığı azalır. Bu durumu aşağıdaki gibi gösterebiliriz.
Bilimsel bir bilgi, bilimsel süreç becerileri kullanılarak doğrulanır. Bilimsel süreç becerileri; gözlemleme, sınıflama, ölçme, önceden kestirme, verileri kaydetme, verileri kullanma ve model oluşturma, verileri yorumlama, sonuç çıkarma, değişkenleri belirleme, değişkenleri değiştirme ve kontrol etme, hipotez kurma ve yoklama, deney yapma becerilerini içerir. Yukarıda elektrik devresinde ampul parlaklığını etkileyen değişkenleri tespit ederken gözlem yaptık, tahminler- de bulunduk ve tahminlerimizi test ettik. Tahminlerimizi test ederken değişkenleri değiştirme becerisini kullandık.
Bilimsel bir bilgiyi test ederken yapılan değişikliklerden etkilenen değişken bağımlı değiş- kendir. Sayısı ve miktarı isteğimize göre artırılıp azaltılan değişken ise bağımsız değişkendir. Deneyde bağımsız değişken artırılıp azaltılırken diğer değişkenlerin sabit tutulması gerekir. Sabit tutulan değişken ise kontrol edilen değişken olarak adlandırılır. Yaptığımız etkinliğin bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişken tablosu aşağıdaki gibidir.
Tablo: Bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişken tablosu
Bağımlı değişken
Bağımsız değişken
Kontrol edilen değişken
1. Etkinlik
Pil sayısı ampul parlaklığını değiştirir mi?
Ampul parlaklığı
Pil sayısı
Ampul sayısı
2. Etkinlik
Ampul sayısı artarsa ampul parlaklığı değişir mi?
Ampul parlaklığı
Ampul sayısı
Pil sayısı
Yapılan etkinlikler sonucunda görüldüğü gibi bir elektrik devresinde ampul parlaklığı, dev- reye bağlanan pil sayısı ile doğru orantılıdır. Aynı şekilde, ampul parlaklığı, devreye bağlanan ampul sayısı ile ters orantılı bir şekilde değişmektedir.
Kendimizi Değerlendirelim 7.2
Elektrik Devre Elemanları 7.
Ünite
Özdeş pil ve ampullerden oluşturulan aşağıdaki devrelerle ilgili verilen soruları, noktalı yerlere devrenin bulunduğu kutunun numarasını yazarak cevaplayınız.
1. Hangi devrelerde bulunan ampuller yanmaz? ..............................................................
2. Hangi devrelerde bulunan ampuller yanar? ..................................................................
3. Ampul parlaklığının en fazla olduğu devre hangisidir? .................................................
4. Ampul parlaklığının en az olduğu devre hangisidir? .....................................................
Bağımlı değişkeni, ampul parlaklığı; bağımsız değişkeni ise ampul sayısı olan bir de- ney düzeneği hazırlamak için hangi devreler kullanılmalıdır? ...............................................
Bağımlı değişkeni, ampul parlaklığı; bağımsız değişkeni ise pil sayısı olan bir deney düzeneği hazırlamak için hangi devreler kullanılabilir? .........................................................
1
2
3
+ –
+ –
+ –
4
5
6
+ – + –
+ – + – + –
+ – + –
7
8
9
+ –
+ –
7.
Ünite
Elektrik Devre Elemanları
FEN, MÜHENDİSLİK VE GİRİŞİMCİLİK UYGULAMALARI
Problemin Tanımı: Sokak lambaları gereksiz yere elektrik harcamaktadır.Resimdeki ışık kaynağının akşam olduğunda kendiliğinden yandığını biliyor musunuz? Bu ışık kaynağının çalışmasını sağlayan, hemen altında yer alan ışık sensörüdür.Günümüzde sokak lambaları da bu sensörler yardımı ile açılıp kapanmaktadır. Peki, enerji tasarrufu açısından bu sistemi daha çok tasarruf sağlayacak bir hâle dönüştürebilir miyiz?
Projenin Adı: Işık Sensörlü Düzenekler ile Sokak Lambalarının Parlaklıklarını Kontrol Etme
Projenin Amacı: Şehir aydınlatmasında kullanılan sokak lambalarının parlaklıklarını ihti- yaca göre artırıp azaltarak enerji israfını önlemek
Projenin Uygulanması
Sokak lambaları, gruplar hâlinde sensör devresine bağlanır.
Havanın çok karanlık olduğu zamanlarda sokak lambasının daha parlak yanmasını sağ- layacak bir düzenek kurulur.
Bu düzenek, hava yeteri kadar aydınlık olduğu zaman devreye girerek sokak lambala- rının parlaklığını azaltır.
Projenin Malzeme, Maliyet ve Zaman Açısından Değerlendirilmesi
Projenin gerçekleştirilmesi için gerekli malzemeler kolaylıkla temin edilebilecek malze- melerdir. Bu aşamada sokak lambaları mevcut şekilde çalışıyor durumda olacaktır. Biz bu devreye lambadan geçen akımı azaltacak ve artıracak bir düzenek ilave edeceğiz. Ayrıca lambadan geçen akımı kontrol edecek bir sensör devresi gereklidir. Günümüzdeki sokak aydınlatmalarında sensör kullanılmaktadır. Ama bu sensör sadece devrenin açılıp kapan- masını kontrol etmektedir. Bu proje ile sensörün fonksiyonunu artırmış olacağız.
Elektrik Devre Elemanları 7.
Ünite
Proje kapsamında mutlaka bir maliyet oluşacaktır. Ancak kurulan sistemin bundan son- ra sağlayacağı her bir kuruş tasarruf, bir süre sonra yapılan maliyeti karşılayacaktır. Elektrik tüketiminde sağlanan tasarruf, çevre kirliliğinin azalmasından ülke kaynaklarının verimli kul- lanılmasına hatta ülkemizin millî gelirinin artmasına katkı sağlayacaktır.
Yapılacak değişimler ve kurulacak devreler her bir sokak lambası için ayrı ayrı yapılma- yacağı için çok zaman alacak bir uygulama değildir.
Projede Karşılaşılan Sorunlara Karşı Çözümler Üretelim
Geceleri lambalar çok parlak yanacaktır. Aslında belirli bir saatten sonra sokak lamba- larının çok parlak yanmasına hatta yanmasına gerek yok. Bu durumu bu sistemle nasıl çözebiliriz?
Proje Maketi Aşamasında Gerekli Malzemeler
İlaç kutuları (çok sayıda), mukavva (tam tabaka), tutkal, sensör, led devreleri, pipetler, makas, el feneri
Tasarla ve Sun
Evlerimizde yer alan ilaç kutularından ev maketleri yaparak bunları mukavva üzerine yapıştıralım. Mukavva üzerinde bir yerleşim yeri maketi oluşturalım.
Maketimizin ortasında geniş bir cadde bulunsun. Bu caddenin iki yanına, pipetlerden oluşturacağımız lamba direklerini yerleştirelim.
Her bir direğe bir led gelecek şekilde elektrik devrelerini oluşturalım.
Led devrelerinin yanmasını kontrol edecek sensörü maketimizin uygun bir yerine yer- leştirelim.
El feneri ile sensörün çalışmasını kontrol edelim.
Projenin Değerlendirilmesi: Yapılan çalışmalar öğretmenin vereceği ya da kitap sonunda yer alan proje değerlendirme ölçeği ile değerlendirilir.
Siz de Yapın: Sizler de benzer basamakları takip ederek seçtiğiniz başka bir konu ile ilgili projeler geliştirebilirsiniz. Projelerinizi yıl sonunda düzenleyeceğiniz Bilim Şenliği’nde sergileyiniz.
Ünite
Elektrik Devre Elemanları
ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Aşağıdaki cümleleri okuyarak doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
(…) Basit bir elektrik devresi; pil, ampul, anahtar ve iletken telden oluşur.
(…) Devrenin enerji kaynağı ampuldür.
(…) Elektrik devresinde pil sayısı sabitken ampul sayısı artarsa ampul parlaklığı azalır.
(…) Bir ampullü devrede, anahtar sayısı artarsa ampul parlaklığı artar.
(…) İçine ampul yerleştirilen devre elemanına duy denir.
(…) Devre elemanlarından anahtarın, bir sembolü yoktur.
(…) Sadece devre şemasına bakarak devre kurulamaz.
(…) Devre şeması çizilirken devre elemanlarının sembolleri kullanılır.
Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, verilen sözcüklerden uygun olanı yazı- nız. (Aynı sözcük birden fazla yerde kullanılabilir.)
kontrol edilen değişken
ampul
artırmak
anahtar
sembol
bağımsız değişken
pil
duy
iletken tel
bağımlı değişken
devre şeması
azaltmak
Bir devrede ampulün yanması için gerekli enerjiyi sağlamaktadır.
Tek ampullü bir devrede sadece sayısı artarsa ampul daha parlak
yanar.
Bir elektrik devresini açıp kapatmayı sağlayan devre elemanına ................................
denir.
Bir deneyde, miktarı istenen şekilde değiştirilen değişkene denir.
Bir elektrik devresinde ampul parlaklığını etkileyen faktörler sayısı
ve sayısıdır.
Bir elektrik devresinde ampul parlaklığını için ya pil sayısını artırır
ya da ampul sayısını azaltırız.
Bir elektrik devresinde sabit tutulan değişkene denir.
Bir elektrik devresinin çizimini kolaylaştırmak için kullanılan şekillere denir.
Bir elektrik devresinin sembollerle çizilmiş hâline denir.
Bir elektrik devresinde devre elemanları birbirine ile bağlanır.
Elektrik Devre Elemanları 7.
Ünite
Bir öğrenci aşağıda verilen devre şemalarını kullanarak deney düzenekleri hazır- lamıştır. Öğrencinin verilen amaçlara ulaşabilmesi için boş bırakılan yerleri, uygun şekilde doldurunuz.
K L
I II
M N
III IV
Pil sayısının ampul parlaklığına etkisini araştıran bir öğrenci ve
............................... No.lu devreleri kurarak deney yapmalıdır.
Ampul sayısının ampul parlaklığına etkisini araştıran bir öğrenci ................................
ve No.lu devreleri kurarak deney yapmalıdır.
Ç. Aşağıda verilen devre elemanlarını sembolleri ile eşleştiriniz.
Pil
a.
1. (...)
Anahtar
b.
2. (...)
Ampul
c.
3. (...)
İletken tel
ç.
A
4. (...)
d.
7.
Ünite
Elektrik Devre Elemanları
Aşağıda verilen çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.
Aşağıda verilen elektrik devrelerinin hangisinde ampul yanmaz?
B)
C) D)
Bir öğrenci özdeş ampul ve pillerle aşağıdaki devreleri kurmuştur.
Bu deneyle ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Pil sayısı, bağımsız değişkendir.
Ampul parlaklığı, bağımlı değişkendir.
Ampul sayısı, bağımsız değişkendir.
Ampul sayısı, kontrol edilen değişkendir.
3.
Yukarıdaki elektrik devresi ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Devreye aynı şekilde bir pil daha bağlanırsa ampul parlaklığı artar.
Devreye aynı şekilde bir ampul daha bağlanırsa ampul parlaklığı azalır.
Devreden bir ampul çıkarılırsa diğer ampul daha parlak yanar.
Devreden bir pil çıkarılırsa ampulün biri daha parlak yanar.
Elektrik Devre Elemanları 7.
Ünite
Aşağıda verilen devrelerden hangisinde ampul parlaklığı en azdır?
B)
C) D)
Aşağıda, elektrik devresi elemanları ile sembolleri eşleştirilmiştir. Hangi eşleştirme yanlıştır?
Ampul B) Pil
C) Anahtar D) İletken tel
6.
Fen bilimleri öğretmeni, yukarıda verilen devre şemasını tahtaya çizdikten sonra öğ- rencilerine “Çizdiğim devrede, hangi devre elemanlarından kaç tane kullanıldı?” sorusunu sormuştur. Öğretmenin sorduğu soruya aşağıdaki öğrencilerden hangisi doğru cevap ver- miştir?
Yunus: 9 ampul, 3 açık anahtar, 2 pil ve bağlantı kablosu
Ecem: 8 ampul, 4 açık anahtar, 1 pil ve bağlantı kablosu
Emre: 8 ampul, 4 kapalı anahtar ve 1 pil
Sultan: 9 ampul, 4 kapalı anahtar, 2 pil
7.
Ünite
Elektrik Devre Elemanları
7.
Yanda şeması verilen devre, aşağıdakilerden hangisidir?
+ – + – + –
+ – + –
A) B)
+ –
C) D)
8.
Bir öğrenci, ampul sayısının ampul parlaklığını nasıl et- kilediğini öğrenmek istiyor. Bunun için yandaki devreyi ha- zırlıyor.
Öğrencinin amacına ulaşabilmesi için yukarıdaki ile beraber aşağıda verilen devrelerden hangisini kurması gerekir?
A) B)
D)
Elektrik Devre Elemanları 7.
Ünite
EĞLENEREK ÖĞRENELİM
a.
Aşağıda bir yanda devre şemaları, diğer yanda da devre görselleri verilmiştir. Şemanın hangi resme ait olduğunu bularak bunları eşleştiriniz.
1.
b.
+ –
2. + –
3.
4.
+ – + –
c.
ç.
+
–
+
–
d.
PROJE DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ
Projenin Adı: Öğrencinin Adı ve soyadı: Sınıfı:
No.:
GÖZLENECEK ÖĞRENCİ KAZANIMLARI
DERECELER
Zayıf
Kabul Edilebilir
Orta
İyi
Çok İyi
1
2
3
4
5
I. PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
Projenin amacını belirleme
Projeye uygun çalışma planı yapma
İhtiyaçları belirleme
Farklı kaynaklardan bilgi toplama
Projeyi plana göre gerçekleştirme
TOPLAM
II. PROJENİN İÇERİĞİ
Türkçeyi doğru ve düzgün yazma
Bilgilerin doğruluğu
Toplanan bilgilerin analiz edilmesi
Elde edilen bilgilerden çıkarımda bulunma
Toplanan bilgileri düzenleme
Kritik düşünme becerisini gösterme
Yaratıcılık yeteneğini kullanma
TOPLAM
III. SUNU YAPMA
Türkçeyi doğru ve düzgün konuşma
Sorulara cevap verebilme
Konuyu, dinleyicilerin ilgisini çekecek şekilde sunma
Sunuyu, hedefe yönelik materyalle destekleme
Sunuda, akıcı bir dil ve beden dilini kullanma
Verilen sürede sunuyu yapma
Sunum sırasında öz güvene sahip olma
Severek sunu yapma
TOPLAM
GENEL TOPLAM
Ad Soyad İmza
ÖLÇME DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI CEVAP ANAHTARLARI
Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı
A
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
D
Y
Y
D
D
Y
D
D
D
Y
B
1
büyük
6
Dünya
2
kendi ekseni
7
27 gün
3
küçük
8
aynı
4
yeni ay
9
şişkin ay, hilal
5
ilk dördün
10
kendi ekseni
C
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
C
B
B
C
D
D
D
A
A
C
C
B
EĞLENEREK ÖĞRENELİM
1-4-5-9 4 No.lu çıkış
3-2-6-9 4 No.lu çıkış
Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı
A
1
2
3
4
5
6
7
8
D
Y
Y
D
D
Y
D
D
B
1
çiçeksiz
5
amip, paramesyum
2
omurgalı
6
hijyen
3
mikroskobik canlılar
7
kök, yaprak
4
küf, parazit
8
sürüngenler
C
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
D
B
B
A
D
A
C
B
A
B
A
F
E
N
B
İ
L
İ
M
L
E
R
İ
D
E
R
S
İ
N
İ
Ç
O
K
S
E
V
İ
Y
O
R
U
M
Ç
Ü
N
K
Ü
H
E
M
Ö
Ğ
R
E
N
İ
Y
O
R
U
M
H
E
M
E
Ğ
L
E
N
İ
Y
O
R
U
M
D E
EĞLENEREK ÖĞRENELİM
C
Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı
A
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Y
D
Y
D
D
Y
Y
D
Y
D
B
1
yay
5
sürtünme kuvveti
2
maksimum
6
az
3
dinamometre
7
pürüzlü
4
engelleyecek
8
aynı
Artırmak
Azaltmak
Kolaylık
Zorluk
Halıların altına kaydırmaz malzeme konması
✓
✓
Kışın otomobil lastiklerine zincir takılması
✓
✓
Arabanın fren balatalarının yenilenmesi
✓
✓
Arabaya motor yağı konması
✓
✓
Bisiklet zincirlerinin yağlanması
✓
✓
Merdivenlere pürüzlü şerit çekilmesi
✓
✓
Kapı ve menteşelerin yağlanması
✓
✓
Zımpara yaparken zımpara kâğıdının yenilenmesi
✓
✓
Yağlı güreş yapan güreşçilerin yağlanması
✓
✓
Dik yokuşlu yolların tırtıklı bırakılması
✓
✓
Sürat teknelerinin su üstünde gidecek şekilde
yapılması, su içine giren kısmının az olması
✓
✓
Gemilerin ve uçakların uç kısımlarının “v” şeklinde
olması
✓
✓
Yüzücülerin, özel yapılmış mayolar giymesi
✓
✓
Halter kaldıran sporcunun ellerine toz sürmesi
✓
✓
İnşaat eldivenlerinin içinin pürüzlü olması
✓
✓
Ç
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
D
C
C
D
A
C
D
B
C
A
EĞLENEREK ÖĞRENELİM
Sarı sepet: 4 Mavi sepet: 5
Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı
A
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
D
D
Y
Y
Y
D
D
Y
D
D
B
1
buharlaşma
6
ısı
2
süblimleşme
7
termometre
3
donma noktası
8
genleşme
4
erime noktası
9
büzülme
5
kalori
10
yukarı
C
1
2
3
4
5
6
a, c, e, f
c
b, ç, d
ç, e, f
d
a, b
7
8
9
10
11
12
c, ç, d, e
a, b, f
a
b
b
a
Ç
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
C
B
A
C
D
B
A
D
B
B
EĞLENEREK ÖĞRENELİM
4 No.lu çıkış
Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı
A
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
D
Y
Y
D
D
D
Y
D
D
D
B
1
doğrusal
6
eşit
2
yarı saydam
7
ışık kaynağı
3
saydam olmayan
8
küçük
4
dağınık
9
yaklaştırırsak
5
düzgün
C
1
2
3
4
5
2,5,9
1,4,6,8
3,7
1,4
6, 8
Ç
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
B
C
A
B
D
B
D
B
C
C
EĞLENEREK ÖĞRENELİM
1
2
3
4
5
ç
d
b
a
e
Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı
A
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
D
D
Y
Y
D
Y
Y
D
D
D
B
1
azaltan
6
bilinçsiz avlanma
2
deprem
7
volkan
3
panda
8
sel
4
mamut
9
sağlık
5
duyarsız
10
yasalarla
C
1
2
3
4
5
6
7
C
A
B
D
B
C
B
8
9
10
11
12
13
14
D
B
C
D
A
D
C
S
A
Ğ
L
I
K
L
I
B
İ
R
Y
A
Ş
A
M
İ
Ç
İ
N
D
O
Ğ
A
Y
I
K
O
R
U
Y
A
L
I
M
EĞLENEREK ÖĞRENELİM
Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevap Anahtarı
A
1
2
3
4
5
6
7
8
D
Y
D
Y
D
Y
Y
D
B
1
pil
6
artırmak
2
pil
7
kontrol edilen değişken
3
anahtar
8
sembol
4
bağımsız değişken
9
devre şeması
5
pil, ampul
10
iletken tel
C
1
2
III - IV
I - IV
Ç
1
2
3
4
b
c
a
ç
D
1
2
3
4
5
6
7
8
B
C
D
A
D
B
A
C
EĞLENEREK ÖĞRENELİM
1
2
3
4
d
a
b
c
SÖZLÜK
A
astronot : Uzaya giderek araştırma yapan bilim insanı.
B
bakteri : Toprakta, suda, canlılarda bulunan; çürümeye, mayalanmaya veya hastalıklara yol açan tek hücreli canlı.
buharlaşma : Maddelerin ısı alarak sıvı hâlden gaz hâle geçmesi. buz hokeyi : Buzlu zemin üstünde oynanan bir takım oyunu. büzülme : Isı veren maddenin boyutlarında oluşan azalma.
D
dinamometre : Kuvvet ölçen alet.
donma : Maddelerin ısı vererek sıvı hâlden katı hâle geçmesi.
E
evre : Bir olayda birbiri ardınca görülen, bir işte birbiri ardınca beliren, gelişen değişik du- rumların her biri.
evren : Gök varlıklarının bütünü, kâinat, cihan, âlem, kozmos.
erime : Maddelerin ısı alarak katı hâlden sıvı hâle geçmesi.
erozyon : Yer kabuğunu oluşturan kayaçların, başta akarsular olmak üzere türlü dış etmenlerle yıpratılıp yerinden koparılarak eritilmesi veya bir yerden başka bir yere taşınması olayı.
F
fay : Kayaç kütlelerinin bir kırılma düzlemi boyunca yerlerinden kayması.
G
genleşme : Isı alan maddenin boyutlarının artması.
gerilim : Bir iletkenin uçları arasındaki gizil güç farkı.
gezegen : Yıldızların çevresinde dolanan, ondan aldıkları ışığı yansıtan gök cisimlerinin ortak adı.
H
habitat : Canlıların yaşadığı yer.
heyelan : Eğimli arazide, belirli bir kütledeki toprak tabakasının aşırı yağışlar nedeniyle zemini- nin kayması ile birlikte yer değiştirmesi.
I
ışın : Işığın iki nokta arasında izlediği yolu göstermek için kullanılan geometrik şekil.
K
kantar : Kuvvet ölçen aletin halk arasındaki adlandırması.
kaplıca : Sıcak su çıkan yer.
karbonhidrat : Patates, şeker, unlu mamuller gibi besin içeriklerinde yoğun olarak bulunan, vücudun enerji ihtiyacını karşılayan besin grubu.
kaynama : Buharlaşmanın en çok olduğu sıcaklık değeri.
kırağılaşma : Maddelerin ısı vererek gaz hâlden katı hâle geçmesi.
koloni : Birlik durumunda yaşayan aynı türden organizmaların oluşturduğu topluluk.
L
lav : Yer içinden yeryüzüne sıvı olarak çıkmış olan kayaç maddeleri.
loş : Yeterince aydınlık olmayan, yarı karanlık, az ışık alan.
M
mantar : Tek hücreli ve çok hücreli, yararlı ve zararlı çeşitleri bulunan canlı grubu.
metal çifti : Farklı metallerin perçinlenmesi ile oluşan alet.
mikrop : Mikroskopla görülebilen, çürümeye, mayalanmaya ve hastalıklara yol açan bir hücreli canlı.
mineral : Normal sıcaklıkta doğada katı durumda birtakım maddelerle karışık veya birleşik ola- rak bulunan madde.
O
opak : Işığı geçirmeyen.
P
perçinlemek : İki veya daha çok parçayı, karşılıklı bölümlerini birbiri üzerinde ezerek birleştirmek.
periskop : Denizaltılarda, tanklarda, siperlerde kullanılan, gözlemcinin güvenli bir biçimde çev- reyi araştırmasını sağlayan araç.
preparat : Mikroskop altında incelenecek olan lam ve lameli yerleştirilmiş örnek.
pıhtılaşma : Sıvının koyulaşarak yarı katı duruma gelmesi.
R
reyon : Bir mağazanın yalnız bir tür eşya satılan bölümü.
S
saydam : Işığı geçiren. sismolog : Deprem bilimci. sismoloji : Deprem bilimi.
skala : Genellikle ölçü aletlerinde gösterge çizelgesi.
süblimleşme : Maddelerin ısı alarak katı hâlden gaz hâle geçmesi.
Ş
şema : Bir aletin, bir aracın veya bir biçimin ana çizgilerini gösteren çizim.
T
termal : Sıcak kaplıca suyu.
termostat : Bir yer veya nesnenin sıcaklığını kendiliğinden düzenleyen, aynı derecede kalmasını sağlayan cihaz.
U
uzay : Bütün varlıkların içinde bulunduğu sonsuz boşluk.
V
vana : Boru içindeki bir akışkanın akışını durdurmaya veya serbest bırakmaya yarayan alet. vitamin : Besinlerde bulunan, vücutta genellikle yapılmayan, yağda veya suda çözünebilme özelliği olan, eksikliği veya fazlalığı çeşitli hastalıklara yol açan maddelere verilen
genel ad.
volkan : Yanardağ.
Y
yarı saydam : Işığı kısmen geçiren.
yıldız : Kendi kendine ışık üreten ışık kaynağı, gök cismi.
yoğuşma : Maddelerin ısı vererek gaz hâlden sıvı hâle geçmesi.
KAYNAKÇA
Aktümsek, Abdurrahman. Anatomi ve Fizyoloji İnsan Biyolojisi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık, 2012.
Aktümsek, Abdurrahman. Genel Zooloji Ders Kitabı. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2010.
Bilim ve Teknik dergileri. Ankara: TÜBİTAK Yayınları. Sayı 500, Temmuz 2009.
Carole, Stott. Ay’a İniş, çev.: Gürsel Tanrıöver. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2003.
Colin, Ronan. Bilim Tarihi, çev.: Ekmeleddin İhsanoğlu ve Feza Günergun. Ankara: TÜBİTAK Akademik Dizi, 2003.
Çepel, Necmettin. Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2003.
Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı(İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara, MEB, 2018.
Giancoli, Douglas C. Fen Bilimciler ve Mühendisler İçin Fizik. çev.: Gülsen Önengüt. Ankara: Akademi Yayıncılık, 2009.
Hindley, Judy ve Colin King. Vücudunuz Nasıl Çalışır?. çev.: Barış Bıçakçı. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2004.
İnsan Vücudu. çev.: M. Kestef. Ankara: Tübitak Yayınları, 2011.
Kahya, Esin. Modern Kimyanın Kurucusu Cabir b. Hayyan. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları No:183, 1995.
Sezgin, Fuat. İslâm’da Bilim ve Teknik. çev.: Abdurrahman Aliy. Ankara: TÜBA Yayınları, 2008.
Topdemir, Hüseyin Gazi. “Isaac Newton ve Bilim Devrimi” Ekim 2010.
Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2011.
Ulusal Biyoloji Çeşitlilik Stratejisi ve Eylem Planı, 2007.
Yazım Kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2012.
Volerie, Videou. İnsan Vücudu. Muhteşem Larousse Ansiklopedisi. İstanbul: Mandolin Yayınları, 2008.
Genel Ağ Adresleri
https://ordu.tarimorman.gov.tr/Belgeler/G%C4%B1da%20ve%20Yem/MANTAR%20 ZEH%C4%B0RLENMELER%C4%B0%20VE%20BA%C5%9ELICA%20ZEH%C4%B0RL%C4%B0%20 MANTARLAR.pdf (05.04.2021) sayfa 50
https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/penisilin (05.04.2021) sayfa 43
https://www.ktu.edu.tr/dosyalar/ormankoruma_1e791.pdf (05.04.2021) (saffa 47)
http://www.ncsa-turkey.cevreorman.gov.tr/Upload/Dokumanlar/Guncel%20Belgeler/Biyolojik%20 cesitlilik.pdf (14.05.2017) sayfa 137
https://www.academia.edu/7002077/B%C4%B0YOLOJ%C4%B0K_%C3%87E%C5%9E%C4%B0T L%C4%B0L%C4%B0%C4%9E%C4%B0_%C4%B0ZLEME_VE_DE%C4%9EERLEND%C4%B0RME_ RAPORU_2012 (05.04.2021) sayfa 136
http://deprem.gazi.edu.tr/posts/download?id=43388 (05.04.2021) sayfa 151
http://www.nuhungemisi.gov.tr/DosyaRaporSunum/Belgeler/de09327f-22fa-466d-9f10-b76e7c9d6ccb. pdf (05.04.2021) sayfa 140
http://www.mgm.gov.tr/FILES/genel/afetler/hortum.pdf (05.04.2021) sayfa 2
https://tua.gov.tr/tr/haberler/turkiye-nin-uzay-yolculugu-basliyor sayfa 21
GÖRSEL KAYNAKÇA
www.shutterstock.com (Telif hakkı ödenerek satın alınmıştır.) 29/03/2021
Sayfa
No
Shutterstock
No
Sayfa
No
Shutterstock
No
Sayfa
No
Shutterstock
No
45
257189797
51
163102925
12
497484904
139691590
53
155705984
97420067
46
1057652591
87974110
13
12595807
152945252
56
228337701
14
1272726445
47
64440886
1020045484
1176928606
215766667
57
85754290
15
250729213
170690246
206332501
16
129785939
230219845
58
186301451
1272726445
250679920
254758600
17
56575600
78196291
27318151
19
172748534
1466001845
242361361
506044933
48
114745942
62
115438339
248399542
59537044
1212684640
117349963
171958025
64
95743534
20
93757264
189017198
72
1228964008
26
123353116
72977029
111828890
30
69164035
97696625
74
209011714
31
73914538
150958235
167890085
38
61778728
49
148789349
120169705
63087988
168271130
1519070843
24206422
74301358
75
123988882
119043451
158085548
1519623683
39
92909419
1055277116
76
1441111313
299846063
205465000
116245153
120471064
223522612
78
142415143
40
155054024
148789349
116265958
108584921
168271130
80
88340635
41
85815889
74301358
1226647624
94067311
158085548
113997307
176044952
1055277116
88340635
142224970
205465000
1226647624
43
265967048
223522612
113997307
101099167
51
86547727
81
219456892
9909631
51665794
82
152519489
44
83104339
177051125
86
66467335
188786759
97701032
19123543
37715113
127207583
87
172080557
45
137769830
278246351
88
515796580
106812572
Sayfa
No
Shutterstock
No
Sayfa
No
Shutterstock
No
Sayfa
No
Shutterstock
No
187433024
117
101358247
139
1266258616
94
771234157
171
155963537
271036406
16174018
149079863
143
1355206751
95
202839253
120
183859805
78371653
121240378
132
1436576348
144
601729379
96
64170856
212981176
147
123935905
102
145208857
468722087
77550031
74757952
133
683780140
148
453952204
96195749
648896956
149
780509743
96
64170856
30645721
152
128742788
102
145208857
245396962
156
104304611
74757952
135
73154578
468722087
96195749
79469368
11968399
103
227526556
734754532
157
703952803
103874369
120699538
158
1183493674
104
272128508
136
477942130
289271717
107
1156048711
507735655
166
128750492
1236156130
1475665076
614889215
109
74286334
1746173000
167
24615865
112
1412995154
43260949
204733315
1238206813
137
1732478669
168
204733300
114
158353628
138
1514903708
1180526
193646390
64598887
170
51189298
115
147592583
1057504103
697349935
116
298300271
1329521471
1377982166
334097189
139
1038348913
105840734
418690681
1214132371
178
1180526
543245800
https://evrimagaci.org/public/content_media/e5bf3d14be543571f0757107835502bf.jpg (05.04.2021) sayfa 35
https://golankara.com/wp-content/uploads/2021/01/2-3.jpg (05.04.2021) sayfa 58
http://esenlerkazimkarabekiriho.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/34/33/735392/resimler/2020_03/1216260 1_06369b4f-1013-4c57-bc7e-7844dc423565.jpg (05.04.2021) sayfa 121
https://ekolojist.net/wp-content/uploads/2018/05/biyocesitlilik-nedir.jpg.webp (05.04.2021) sayfa 162
Yayınevi Arşivi
Sayfa 13, 14, 19, 26, 32, 44, 80, 88, 93, 94, 109, 116, 122, 137, 144, 156, 157, 172.
Yayınevi Çizim Arşivi
Sayfa 14, 20, 23, 24, 25, 26, 30, 31, 45, 46, 59, 61, 71, 74, 77, 78, 86, 91, 104, 106, 108, 109, 110,
111, 119, 120, 123, 124, 151, 154, 155, 156, 170, 174, 176.
http://www.shutterstock.com adlı İnternet sitesinden telif hakkı ödenerek satın alınmıştır. Kitapta kullanılan görsellemeler yayınevi görsel tasarımcısı tarafından çizilmiştir.
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz